Inside AdWords
De officiële blog van Google voor nieuws, tips en informatie over Google Ads.
Nieuwe hulpprogramma's voor betere prestaties in het Google Display Netwerk
woensdag 29 juni 2011
Met de innovaties op het gebied van targeting, optimalisatie en meting, kunt u de prestaties van uw campagnes in het Display Netwerk verbeteren. We investeren veel in deze gebieden en hebben verschillende hulpprogramma's ontwikkeld voor een betere meting, meer inzicht en een verhoging van de waarde van uw campagnes met display-advertenties.
Betere meting
1.
Relatieve CTR
: het gedrag van gebruikers op webpagina's varieert afhankelijk van het type pagina waarop ze zich bevinden. Zo kunnen gebruikers anders reageren op advertenties op een pagina met productrecensies dan op advertenties op een blog. De klikfrequentie (CTR) geeft aan hoe vaak gebruikers op uw advertenties klikken, maar vertelt u niet hoe uw advertenties presteren ten opzichte van andere advertenties op dezelfde pagina.
De relatieve CTR laat zien hoe uw advertenties presteren vergeleken met andere advertenties op dezelfde locaties in het Google Display Netwerk, zodat u de prestaties van uw campagnes in het Display Netwerk beter kunt meten. De relatieve CTR biedt een goede maatstaf voor uw prestaties in het Display Netwerk. Wanneer uw display-advertenties bijvoorbeeld een CTR hebben van 0,04 procent, terwijl andere advertenties op dezelfde locatie een CTR hebben van 0,02 procent, dan is uw relatieve CTR (0,04)/(0,02) = 2x.
De onderstaande schermafbeelding toont hoe de relatieve CTR eruitziet in AdWords:
Waarom is de relatieve CTR belangrijk?
Op het eerste gezicht lijkt een CTR van 0,04 procent nogal aan de lage kant. Maar het feit dat 0,04 procent het dubbele is van de CTR is van concurrerende advertenties, betekent dat uw advertenties op CTR-basis beter presteren dan andere advertenties op dezelfde pagina. Dit betekent dat uw advertentietekst is afgestemd op de websites waarop uw advertenties worden weergegeven en dat uw doelgroep reageert op uw boodschap.
Als de relatieve CTR daarentegen 0,5x was geweest, zou dit betekenen dat uw advertenties slechts de helft van de gemiddelde klikfrequentie hebben behaald. Dit betekent dat uw advertenties mogelijk niet aanslaan bij de gebruikers die u wilt bereiken en dat u de prestaties kunt verbeteren door uw advertenties te verfijnen.
Als u de relatieve CTR in uw AdWords-account wilt bekijken, gaat u naar het tabblad 'Advertentiegroepen', selecteert u 'Kolommen aanpassen' in de vervolgkeuzelijst 'Kolommen' en vervolgens 'Relatieve CTR'. De relatieve CTR wordt weergegeven op campagne- of advertentiegroepniveau.
2.
Vertoningspercentage
: in het veilingmodel concurreren meerdere adverteerders om dezelfde advertentieplaatsingen op een webpagina. Om u te helpen bij het meten van uw aanwezigheid online, hebben we de functie vertoningspercentage ontwikkeld, dat staat voor het aantal vertoningen van uw advertenties ten opzichte van het totale aantal beschikbare vertoningen in het Google Display Netwerk waarvoor uw advertenties geschikt zijn. Met andere woorden, het vertoningspercentage biedt u uw online share of voice (vertoningsaandeel).
Op basis van vertoningspercentagegevens kunt u uw share of voice verhogen door uw budget aan te passen of uw advertentiepositie te verbeteren. De statistiek 'Verloren vertoningsaandeel' (budget) geeft aan hoeveel vertoningen u misloopt vanwege uw budget, terwijl Verloren vertoningsaandeel (positie) aangeeft hoeveel vertoningen u misloopt vanwege de advertentiepositie.
U merkt bijvoorbeeld dat u 25 procent aan vertoningen misloopt vanwege budgetbeperkingen en dat u het dagbudget voor deze campagne daarom moet verhogen om meer vertoningen te genereren. Of u constateert dat u 35 procent aan vertoningen misloopt vanwege de advertentiepositie en dat u daarom uw biedingen moet verhogen of uw advertenties moet verbeteren.
Meer inzicht
Wanneer uw advertenties op miljoenen sites in het Google Display Netwerk worden weergegeven, kan het lastig zijn om bij te houden waar uw advertenties wel en niet worden weergegeven. Met het Diagnostisch hulpprogramma voor advertenties in het inhoudsnetwerk kunt u achterhalen waarom uw advertenties niet in het Display Netwerk worden weergegeven. Zo ziet u bijvoorbeeld dat uw advertentiegroepen met plaatsingstargeting niet actief zijn omdat ze de veiling hebben verloren:
U kunt ook zien wanneer en op welke specifieke plaatsingen uw advertentie wordt weergegeven:
We stellen het Diagnostisch hulpprogramma voor advertenties in het inhoudsnetwerk midden juni voor een klein aantal adverteerders beschikbaar en begin juli voor alle adverteerders.
Meer waarde voor uw online display-euro's
Gebruikers moeten vaak scrollen op een webpagina voordat ze uw advertenties zien. Wanneer gebruikers niet ver genoeg naar beneden scrollen en uw advertenties niet zien, verlagen deze onopgemerkte vertoningen de effectiviteit van uw advertenties en zijn ze uiteindelijk weggegooid geld. Onlangs hebben we een functie geïntroduceerd, het filter voor niet-geziene vertoningen. Dit filter zorgt ervoor dat CPM-adverteerders niet hoeven te betalen voor vertoningen waarbij de kans klein is dat ze door gebruikers worden gezien.
Stel dat een gebruiker op een uitgeverssite belandt waarop uw advertentie onder de vouw wordt vertoond:
U hoeft alleen voor de vertoning te betalen wanneer wij voorspellen dat een gebruiker daadwerkelijk naar beneden zal scrollen en uw advertentie zal zien:
Deze functie is automatisch ingeschakeld en vereist geen besturing of instelling.
Ter afsluiting
Alle vier hulpprogramma's en functies,
relatieve CTR
,
vertoningspercentage
,
diagnostisch hulpprogramma voor advertenties in het inhoudsnetwerk
en het filter voor niet-geziene vertoningen, zijn beschikbaar in alle AdWords-talen.
Ga voor meer informatie naar ons
Helpcentrum
.
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
De +1-knop wordt wereldwijd toegepast
dinsdag 28 juni 2011
Afgelopen maart kondigden we de
+1-knop
aan voor zoekresultaten in het Engels op
Google.com
. Hiermee kunnen mensen die uw site positief beoordelen, hun vrienden en anderen helpen bij het vinden van uw webinhoud op het moment dat er beslissingen worden genomen.
Vanaf vandaag gaan we de +1-knoppen wereldwijd toepassen in de zoekresultaten van Google. We beginnen met sites als Google.co.uk, Google.de en Google.fr, waarna we de komende weken nog meer zoeksites zullen toevoegen.
Maar de +1-knoppen zijn er niet alleen voor zoekresultaten. De +1-knop is er ook voor uw site, om het gebruikers gemakkelijk te maken uw pagina's aan te bevelen nadat ze die hebben bezocht.
We hebben samenwerking gezocht met enkele sites waar u de +1-knoppen de komende dagen zult zien verschijnen.
U kunt de
+1-knop
aan uw website toevoegen met behulp van een specifiek hulpprogramma voor
+1-knoppen op Google Webmaster Central
. U kunt een klein codefragment opstellen en dat toevoegen aan de pagina's op uw site waar u de +1-knoppen wilt weergeven.
Wij verwachten dat met persoonlijke meldingen gebruikers gemakkelijker kunnen bepalen of uw advertenties en organische zoekresultaten relevant voor hen zijn, waardoor de kans wordt vergroot dat ze naar uw site zullen komen.
U hoeft uw advertentiestrategie op basis van +1-knoppen niet aan te passen en ook de manier waarop we de
Kwaliteitsscore
berekenen, blijft ongewijzigd (hoewel +1-waarderingen een van de vele signalen zullen zijn waarmee we de positie bij
organische zoekresultaten berekenen
).
Stelt u zich +1-knoppen voor als een uitbreiding waarmee zoekcampagnes die nu al goed draaien, nog beter kunnen presteren, en deze keer op wereldwijd niveau.
Meer informatie over de +1-knop en welk effect deze heeft op uw zoekadvertenties, vindt u op
Google Ad Innovaties
.
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
Optimalisatietips voor uw Adwords Account - Deel 3
maandag 27 juni 2011
In eerdere artikelen hebben we een account gemaakt met een effectieve structuur, advertenties en zoekwoorden en hebben we ook de targeting en het budget van onze campagnes afgestemd. In dit artikel komen twee andere basisinstellingen aan de orde: biedingen voor de kosten per klik en advertentieplaatsing, inclusief enkele voorbeelden van de werking hiervan.
Biedingen voor de kosten per klik
In de meeste gevallen betaalt u binnen het AdWords-systeem alleen wanneer een bezoeker op uw advertentie klikt. U kiest uw type bod onder 'Campagne-instellingen' en dit kan automatisch zijn (het systeem past uw bod aan om het grootste aantal vertoningen te krijgen voor uw budget) of handmatig (u stelt zelf uw bod in). De belangrijkste zaken waarmee u rekening moet houden bij het optimaliseren van het biedingsproces, zijn:
●
De biedingsinstelling 'Automatisch' is ideaal wanneer u niet te veel tijd wilt besteden aan het afstemmen van uw campagne. Maar u moet tegelijkertijd ook een bovengrens instellen voor de kosten per klik om onaangename verrassingen te voorkomen.
●
Sommige functies (bijvoorbeeld geplande advertentievertoningen) werken niet met automatisch bieden.
●
Bent u meer geïnteresseerd in vertoningen van uw advertentie dan in verwijzingen naar uw site? In dat geval kunt u voor campagnes die worden uitgevoerd in het Google Display Netwerk kiezen voor de optie van betaling per 1000 vertoningen.
●
Hoe stel ik conversies bijhouden in? Het is een goed idee om de
Conversion Optimizer
te gebruiken. Deze optimizer van de kosten per conversie kan overigens ook bij automatisch bieden worden ingeschakeld. Op basis van conversiegegevens laat dit hulpprogramma het systeem binnen een bereik van 30 procent de CPC-biedingen (kosten per klik) beheren, wat vaak helpt om de kosten per conversie te verlagen.
●
Houd de gemiddelde positie van uw advertentie bij voor elk zoekwoord. Voor sommige zoekwoorden is de positie te laag, maar is dit zoekwoord belangrijk voor u? U kunt desgewenst altijd het afzonderlijke CPC-bod (kosten per klik) voor dit zoekwoord verhogen, waardoor de positie van de advertentie wordt verhoogd.
●
Is een bepaald zoekwoord effectiever dan ander (hoge CTR en conversieratio)? Het is de moeite waard het CPC-bod voor dit woord te verhogen om meer bezoekers aan te trekken. En voor de minder effectieve zoekwoorden kunt u het bod verlagen, of u kunt deze zoekwoorden zelfs onderbreken.
●
Het bovengenoemde advies geldt niet alleen voor zoekwoorden, maar ook voor advertentieplaatsingen. Zijn vertoningen op een bepaalde website effectiever? Voeg deze website dan toe als een
plaatsing
.
●
Hoewel u altijd slechts het bedrag betaalt dat nodig is om beter te presteren dan uw concurrenten (meestal minder dan de door u ingestelde maximum kosten per klik), moet u kosten per klik niet hoger instellen dan u zich kunt permitteren. De concurrentie is vaak onvoorspelbaar en er kunnen zich situaties voordoen waarin de werkelijke kosten gelijk zijn aan de maximum kosten en uw budget snel wordt verbruikt.
●
Als u vaststelt dat er erg weinig vertoningen zijn voor een bepaald zoekwoord, heeft u wellicht een te laag
CPC-bod
(kosten per klik) ingesteld. Vaak waarschuwt het systeem u wanneer uw CPC-bod lager is dan de geschatte kosten voor de weergave op de eerste pagina voor een specifiek zoekwoord. Deze informatie is te vinden op het tabblad 'Zoekwoorden'.
Plaatsingen
Plaatsingen zijn in deze context de verschillende platforms waar advertenties via AdWords kunnen worden geplaatst. Meer informatie over advertentieplaatsingen vindt u in het Helpcentrum , maar nu nemen we, zoals altijd, een aantal tactieken door die wij gebruiken en die u van pas zouden kunnen komen:
●
Wanneer u uitsluitend adverteert in het zoeknetwerk van Google, loopt u de potentiële klanten mis die geen zoekmachines gebruiken, of andere zoekmachines dan Google. Door te kiezen voor weergave van uw advertenties in zowel in het zoeknetwerk als het Display Netwerk, bereikt u een bredere doelgroep (bijvoorbeeld de gebruikers van Facebook.com of YouTube.com).
●
We maken altijd afzonderlijke campagnes voor het zoek- en voor het Display Netwerk. Hiervoor zijn diverse redenen. Voor onze campagnes in het zoeknetwerk maken we lijsten met zoekwoorden die naar onze verwachting door gebruikers worden gebruikt. Voor het Display Netwerk worden de lijsten met zoekwoorden door het systeem geëvalueerd, in combinatie met de bepaling van het onderwerp van een bepaalde website. Doorgaans zijn advertenties in het Display Netwerk algemener dan die in het zoeknetwerk. Bovendien kunnen de prestaties van uw advertenties gemakkelijker worden bepaald als voor het zoeknetwerk en Display Netwerk afzonderlijke campagnes zijn gemaakt, omdat alle parameters in een oogopslag kunnen worden bekeken (CTR, conversies, enzovoort) en gemakkelijker worden vergeleken.
●
Als u bereid bent wat meer tijd te besteden aan het afstemmen van uw campagne, of als u er zeker van wilt zijn dat uw advertenties uitsluitend op relevante websites worden weergegeven, is het beter dat u uw advertentieplaatsingen handmatig instelt. Bovendien helpt het Hulpprogramma voor plaatsingen (tabblad 'Rapportage en hulpprogramma's') u erbij de juiste websites te kiezen.
●
Als u automatisch een reeks advertentieplaatsingen kiest, is het heel belangrijk dat u regelmatig controleert op welke websites uw advertentie werd weergegeven (het tabblad 'Netwerken' van uw campagne) en dat u de sites uitsluit die irrelevante inhoud bevatten of die u een lage CTR opleveren.
●
Maak u geen zorgen over het feit dat de CTR in het Display Netwerk veel lager is dan die in het zoeknetwerk. Dit is heel normaal. Bovendien is de CTR in het Display Netwerk niet van invloed op de prestatiescores in het zoeknetwerk, en vice versa.
●
Als u uw advertentieplaatsingen handmatig kiest en tegelijkertijd zoekwoorden toevoegt, worden uw advertenties uitsluitend op de sites en webpagina's weergegeven die relevant zijn voor de zoekwoorden. Wilt u dat uw advertentie wordt weergegeven op alle pagina's van de websites die u heeft gekozen? Verwijder in dat geval alle zoekwoorden uit uw campagne.
Hiermee sluiten we de bespreking van de algemene campagne-instellingen af. De informatie in de drie artikelen heeft ons geholpen een effectief account samen te stellen. In het volgende artikel zullen we de beste en gemakkelijkste manieren bespreken om de prestaties van een advertentie in onze campagne bij te houden.
Blog post door Aleksei Petrov, AdWords-team
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
Bereik uw doelgroep met interessecategorieën
vrijdag 24 juni 2011
Of ze nu meer naamsbekendheid proberen te bereiken of meer verkopen willen genereren, alle marketeers hebben een gezamenlijk doel: mensen bereiken die mogelijk geïnteresseerd zijn in hun product of service.
Met contexttargeting in het Google Display Netwerk kunt u mensen bereiken op het moment dat ze hun interesse laten blijken door relevante inhoud te bekijken. Maar wat gebeurt er als iemand die naar camera's heeft gekeken, daarna naar een nieuwssite gaat of zijn favoriete blog gaat lezen? Een marketeer voor een camerabedrijf zou deze geïnteresseerde gebruiker graag een advertentie laten zien, maar kan geen contexttargeting gebruiken omdat de site niet over camera's gaat.
Bijna twee jaar geleden kondigden we een
bètatest
aan van interessecategorieën in het Google Display Netwerk. We hebben de beschikbaarheid van deze functie sinds die tijd geleidelijk uitgebreid en vanaf vandaag zijn interessecategorieën beschikbaar voor alle AdWords-adverteerders.
Het werkt als volgt: ons systeem kijkt naar de soorten pagina's die een gebruiker bezoekt en naar hoe kort geleden en hoe vaak deze pagina's zijn bezocht. Vervolgens wordt de browser van de gebruiker aan relevante interessecategorieën gekoppeld. Met behulp van de categorieën kunt u advertenties weergeven aan de personen bij wie de kans het grootst is dat zij uw producten of services kopen. U kunt deze gebruikers nu dus niet alleen op contextueel relevante sites, maar ook op alle andere soorten sites in het Google Display Netwerk bereiken.
Tussen de meer dan 1000 beschikbare interessecategorieën (van ecotoerisme tot mobiele telefoons) zal elke adverteerder ongetwijfeld wel een categorie vinden die bij zijn of haar bedrijf past. En aangezien het Display Netwerk dagelijks door meer dan 500 miljoen geïnteresseerde gebruikers wordt bezocht, kunt u een groot aantal potentiële klanten bereiken. U betaalt zoals altijd alleen voor klikken of vertoningen op basis van de advertentieveiling.
Onze bèta-adverteerders hebben interessecategorieën gebruikt om allerlei soorten doelen te bereiken, van een adverteerder die zijn naamsbekendheid met 40 procent zag stijgen tot een schoenenwinkel die 400 procent meer conversies genereerde tegen lagere advertentiekosten per verkoop.
Nu we interessecategorieën aan meer adverteerders beschikbaar hebben gesteld, willen we gebruikers nog steeds maximale controle en transparantie bieden. Gebruikers kunnen hun interessecategorieën daarom op elk gewenst moment bekijken en bewerken of zich volledig afmelden voor op interesses gebaseerde advertenties via "
Beheer van advertentievoorkeuren
. We labelen onze advertenties ook duidelijk met het
Ads door Google-logo
, zodat gebruikers advertenties kunnen herkennen en hun voorkeuren kunnen beheren.
We hopen dat u deze interessecategorieën zult gebruiken om uw campagnes relevanter te maken. We vertrouwen erop dat ze een effectieve manier zullen blijken om meer geïnteresseerde gebruikers te bereiken, de bekendheid van uw producten en services te vergroten en uiteindelijk meer verkopen te realiseren.
Ga voor meer informatie naar ons
Helpcentrum
.
Blog post door Jon Krafcik, Product Manager, Google Display Netwerk
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
Leer meer over Adwords met ons nieuwe Youtube-Kanaal!
woensdag 22 juni 2011
Sinds kort zijn alle Online Adwords lessen beschikbaar op YouTube. U kunt nu gemakkelijk onze video’s bekijken en nieuwe en simpele manieren ontdekken om uw advertenties te verbeteren.
Verbeter de prestaties van uw advertenties door bijvoorbeeld een ‘call to action’ toe te voegen, zoals ‘Koop Nu Online’. Hieronder kunt u een van onze favoriete video’s vinden, over het verbeteren van de prestaties van uw advertenties:
Hier zijn nog enkele video’s die u kunt bekijken om uw Adwords prestaties te verbeteren:
-
Aan de Slag
-
Uw accountprestaties analyseren
-
Bereik en Focus
Veel leerplezier!
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
Vind de wereldwijde kansen die Google Adwords u kan bieden
dinsdag 21 juni 2011
Als u al een AdWords-gebruiker bent, kunt u met
Google Global Market Finder
nieuwe markten ontdekken en met
hulpprogramma's voor marktinformatie
uw onderzoek uitbreiden. Bereik buitenlandse klanten door uw website, zoekwoorden en advertenties te lokaliseren met de
vertaalprogramma's van Google
.
Met Google Global Market Finder krijgt u de mogelijkheid om meer dan 1,7 miljard klanten over de hele wereld te bereiken.
Femke gebruikt bijvoorbeeld de Google Export tool, om te ontdekken waar ze haar producten het best kan exporteren.
Ze voert zoektermen in, selecteert de regio waar ze haar producten wil exporteren (Europa), en ze analyseert vervolgens in welk land de meeste kansen liggen om haar producten te exporteren.
De Google Global Market Finder biedt u de volgende mogelijkheden:
Adverteer nu wereldwijd
Vertaal zoekwoorden automatisch in de taal van uw klanten.
Geografische distributie
Zie waar klanten naar uw product zoeken, van Albanië tot Zimbabwe en overal daartussenin.
Kosten schatten
Haal het maximale uit uw advertentiebudget door kostenschattingen voor verschillende talen en locaties met elkaar te vergelijken.
De stapsgewijze handleiding voor internationaal adverteren, kunt u
hier
vinden.
Webinar over Internationaliseren
Wilt u meer leren over hoe tools van Google u kunnen helpen bij uw internationale campagnes? Wij organiseren op 12 juli een webinar over internationale campagnes. Details hierover zullen binnenkort worden bekendgemaakt op deze blog.
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
Versoepeling deelnamecriteria Google Grants
maandag 20 juni 2011
Hierbij wil het Google Grants team graag mededelen dat de
wettelijke vereisten
voor deelname aan het Google Grants programma zijn veranderd. Deze verandering houdt in dat vanaf nu ook organisaties zonder het CBF-keurmerk zich kunnen aanmelden voor Google Grants!
Google Grants is een non-profit programma van Google dat gratis AdWords-advertentiemogelijkheden biedt aan geselecteerde liefdadigheidsorganisaties. Voorheen was het zo dat alleen organisaties met een CBF-keurmerk konden deelnemen aan het Grants-programma. Sinds kort komen ook organisaties die in bezit zijn van het
ANBI-status
in aanmerking voor het programma.
ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Dit houdt in dat een instelling met deze status werkzaam is in het algemene belang. Deze status wordt toegekend en gecontroleerd door de Belastingsdienst.
Al jaren ondersteunt Google via Google Grants organisaties die onze filosofie van dienstbaarheid aan de gemeenschap delen. Wij verheugen ons dan ook nu een nieuwe, grote groep liefdadigheidsinstellingen een kans te mogen bieden deel te nemen in het Grants-programma. Meer informatie over deelnamecriteria is te vinden op
deze pagina
.
Bent u geïnteresseerd in deelname aan het Google Grants programma met uw liefdadigheidsorganisatie? Of kent u stichtingen die in aanmerking komen voor Google Grants? Meld u zich dan aan via
deze link
.
Blog post door Leon Arnold en Anne-Christine Polet, Adwords Benelux
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
Optimalisatietips voor uw Adwords Account - Deel 2
maandag 20 juni 2011
Dit is het tweede artikel in onze reeks over algemene accountoptimalisatie. In
het eerste artikel
hebben we er voor gezorgd dat ons account een goede structuur had en effectieve advertenties en een effectieve lijst met zoekwoorden bevatte. In dit artikel bespreken we twee basisinstellingen van een campagne: targeting en budgettering.
1. Targeting
Er zijn twee typen targeting die met elkaar verbonden zijn: taal en locatie. U weet natuurlijk zelf het beste waar uw potentiële klanten te vinden zijn. Een algemene regel is echter dat het zinvol is dat u zich concentreert op landen met het grootste potentieel, in plaats van uw advertenties over hele wereld te verspreiden. Zijn uw services meer lokaal van aard? Zo ja, kies een specifieke plaats of regio, niet een heel land.
Hier volgen enkele tips met betrekking tot taal en targeting op locatie:
●
Bent u geïnteresseerd in de Duitse markt? Maak afzonderlijke campagnes die getarget zijn op de Duitse taal, enschrijf toepasselijke advertenties en kies toepasselijke zoekwoorden. Houd uw advertenties zo relevant mogelijk door ze niet allemaal in één campagne te plaatsen.
●
Controleer de effectiviteit van uw campagne per land (tabblad 'Statistieken' - soms moet u op de pijl rechts naast 'Doelgroepen' klikken en vervolgens op 'Geografisch rapport' om dit tabblad weer te geven) en verwijder landen met de laagste CTR of, nog beter, de laagste conversieratio.
●
Als u het Verenigd Koninkrijk kiest als land in de instellingen voor geografische targeting, dan zien bezoekers uit Nederland bijvoorbeeld uw advertenties wanneer ze zoeken op Google.co.uk. Zijn bezoekers van buiten het Verenigd Koninkrijk niet interessant voor u? In plaats van het Verenigd Koninkrijk te kiezen als het land, voegt u handmatig elke regio toe en het probleem is opgelost.
●
Eén campagne = één taal. Het heeft geen zin advertenties in het Nederlands aan Franstaligen te tonen. Er is echter één uitzondering. Soms heeft het zin om Engels toe te voegen aan het Nederlands als u alle mogelijke gebruikers in een bepaald land wilt bereiken. Maar in dit geval moet u ervoor zorgen dat uw geografische targeting uitsluitend gericht is op relevante landen. U wilt geen advertenties voor wasserettes in Den Haag tonen aan Engelssprekende gebruikers in Australië.
2. Budget
Hoe kiest u uw budget? Hoeveel geld wordt aan advertenties besteed? Alleen u kunt de eerste vraag beantwoorden. Het antwoord op de tweede vraag wordt geleverd door de statistieken. Stel dat u drie advertentiecampagnes heeft, maar u kunt niet meer dan € 600 per maand aan advertenties besteden. Dat betekent € 200 per maand per campagne. Standaard is het dagbudget van elke campagne dan ongeveer € 6,66. Is een van de campagnes belangrijker dan de andere twee? Geef die campagne dan een dagbudget van € 12,00 en de andere twee € 4,00.
Zoals altijd nog een woord van advies en enkele tips voor het instellen van een dagbudget:
●
Controleer hoeveel vertoningen verloren zijn gegaan vanwege een niet-toereikend budget. Klik hiertoe op de pagina met een overzicht van al uw campagnes boven de grafiek op de knop 'Kolommen' en vink het vakje 'Prestaties' aan. U kunt voor elke campagne het percentage vertoningen weergeven dat verloren is gegaan vanwege budgetbeperkingen.
●
Zijn er veel vertoningen verloren gegaan vanwege uw budget, of worden uw advertenties niet meer weergegeven omdat het budget voor de volgende dag is verbruikt? Probeer dan uw budget anders over de campagnes te verdelen. Is het budget nog steeds niet toereikend? Dan is het wellicht een goed idee het totale budget voor het hele account te verhogen en over de verschillende campagnes te verdelen.
●
Bij de campagne-instellingen ('Positievoorkeur', 'Weergavesnelheid') kunt u kiezen voor versnelde weergave of standaardweergave. Als u versnelde weergave kiest, geeft het systeem uw advertenties zo vaak mogelijk weer, ongeacht het budget. Als u de standaardweergave selecteert, wordt geprobeerd uw budget, ofwel de weergave van uw advertenties, gelijkmatig over de hele dag te spreiden.
●
Op sommige dagen kan het systeem een
overschrijding van het accountbudget
toestaan. Maakt u zich geen zorgen, deze overschrijding wordt weer gecompenseerd omdat op een andere dag de budgetlimiet niet wordt bereikt, of door middel van een kredietcorrectie. In ieder geval betaalt u gemiddeld voor elke dag van de factureringsperiode nooit meer dan uw dagbudget.
Door de aanbevelingen in dit en het vorige artikel op te volgen, hebben we geleerd hoe we een goed gestructureerd account maken met het juiste budget, en correcte targeting-instellingen.
Een paar zaken moeten nog worden besproken: het juist instellen van plaatsingen en biedingen en het bijhouden van de prestaties van uw account. Deze onderwerpen komen in het volgende artikelen aan de orde. Controleer dit blog regelmatig op updates.
Blog post door Aleksei Petrov, AdWords-team
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
Optimalisatietips voor uw Adwords Account - Deel 1
vrijdag 17 juni 2011
Wanneer u graag de prestaties van uw advertenties wilt optimaliseren, vraagt u zich wellicht af waar u moet beginnen. In dit artikel wordt er aangegeven op welke aspecten van een account we ons bij het optimaliseren in eerste instantie moeten concentreren.
Iedere adverteerder is in zekere zin een optimalisatie-expert en kan de basisinstelling van zijn of haar account perfectioneren. Bovendien kunt u als aanvulling op dit artikel een
instructievideo
bekijken over het instellen van een effectief account.
1. Accountstructuur
Campagne 1, Advertentiegroep #1.
Vaak is dit de hele accountstructuur. Een juiste accounstructuur is echter de basis van een succesvol account. Voordat we daarom verdergaan, moet u ervoor zorgen dat aan de volgende voorwaarden is voldaan:
Uw advertentiecampagne is de 'etalage' van uw site en is als zodanig een afspiegeling van het soort producten en services dat u aanbiedt op uw site.
U heeft algemene parameters (targeting, budget) ingesteld op campagneniveau.
U heeft afzonderlijke advertentiegroepen ingesteld voor elk van uw producten. Advertentiegroepen dienen betrekking te hebben op één enkel thema of bedoeld te zijn voor een bepaalde groep bezoekers. Maakt u zich geen zorgen wanneer u een groot aantal advertentiegroepen heeft, dit is een teken van een effectief account.
2. Advertenties
Adverteerders zeggen vaak: 'Wat denk je? Is dit een goede advertentie?' Het is moeilijk om deze vraag objectief te beantwoorden. Het schrijven van advertenties is een creatief proces. Het unieke van elke advertentie in AdWords is dat wat een advertentie eruit laat springen, zowel voor bezoekers als voor adverteerders.
Controleer of uw advertenties aan de volgende punten voldoen:
Uw advertentie ziet er eenvoudig maar professioneel uit. Een heldere boodschap, geen grammaticale fouten en een uniek karakter maken uw advertentie interessant en aantrekkelijk voor uw bezoekers.
Maak twee of drie advertenties voor elke advertentiegroep en zorg ervoor dat die afzonderlijk online worden weergegeven. Zo kunt uw de effectiviteit van elke advertentie evalueren.
Gebruik pakkende teksten als 'Gratis bezorging' of 'Bestel nu online', als u deze diensten aanbiedt aan uw klanten.
In de regel werkt een advertentie beter wanneer de bestemmings-URL naar het product leidt waarvoor wordt geadverteerd en niet naar de startpagina van de website. Als een bezoeker op zoek is naar een tv, is hij niet geïnteresseerd in uw assortiment koelkasten.
3. Zoekwoorden
Zoekwoorden vormen de brug tussen de bezoeker en uw advertentie en website. Een effectieve lijst met zoekwoorden biedt u daarom de garantie dat uw advertentie wordt weergegeven aan geïnteresseerde bezoekers. Bovendien is de kwaliteitsscore van het zoekwoord rechtstreeks van invloed op de kosten per klik: hoe hoger de kwaliteitsscore van een zoekwoord, hoe lager de kosten per klik zullen zijn.
Houd daarom rekening met het volgende bij het samenstellen van een lijst met zoekwoorden:
In de meeste gevallen zou uw advertentiegroep niet meer dan 10-20 zoekwoorden moeten bevatten. Als uw lijst met zoekwoorden aanzienlijk langer is, is dat een duidelijke indicatie dat uw advertentiegroep niet nauw genoeg is gedefinieerd. In dat geval is het een goed idee deze advertentiegroep op te splitsen in twee of drie advertentiegroepen.
Om te beginnen kunt u ideeën voor zoekwoorden opdoen op uw eigen website of uit eerdere ervaringen. Verplaats uzelf in de positie van uw bezoekers en vraag uzelf af wat u voor woorden u zou gebruiken om te zoeken naar uw product. Als u geen ideeën meer heeft, kan het Hulpprogramma voor zoekwoorden u helpen met suggesties (tabblad Rapportage en hulpprogramma's).
Uitsluitingszoekwoorden helpen u effectiever te adverteren. Zij helpen u de irrelevante zoekopdrachten te filteren en te voorkomen dat u te veel geld uitgeeft. Met behulp van de functie 'Zoektermen weergeven...' op het tabblad 'Zoekwoorden' kunt u achterhalen welke zoektermen irrelevant zijn en die als uitsluitingszoekwoorden toevoegen. Bovendien kunt u hiermee nieuwe ideeën opdoen voor zoekwoorden.
Door de bovengenoemde taken uit te voeren, heeft u een solide basis gelegd: een gestructureerd account met effectieve advertenties en zoekwoorden. Lees ook de volgende artikelen over geografische targeting, biedingen en budgetten, advertentieplaatsingen en het bijhouden van de prestaties van uw campagnes.
Blog post door Aleksei Petrov, AdWords-team
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
Er is voor iedereen een perfecte advertentie
donderdag 16 juni 2011
Op donderdag 9 juni sprak Neal Mohan, de VP van Google Display Advertising, over de toekomst van het Display Netwerk. Zijn speech is getiteld '
There's a perfect ad for everyone'
.
Neal doet zes voorspellingen over hoe adverteren op het Display Netwerk zich zal ontwikkelen in de komende jaren.
Bekijk nu de video-opname op
google.com/watchthisspace
, en doe er uw voordeel mee.
Meer informatie over adverteren op het Display Netwerk, kunt u vinden in het
Helpcentrum
van Google Adwords.
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
Lokaal Adverteren op Mobiele Apparaten
woensdag 15 juni 2011
Steeds meer Google gebruikers zoeken actief naar producten via internet op hun mobiele telefoon of tablet. Het gedeelte 'Netwerken en apparaten' van het tabblad Instellingen in uw AdWords-account is inmiddels uitgebreid met een nieuwe targetingoptie met de naam 'Tablets met volledige browser'.
U kunt nu precies aangeven op
welke apparaten en besturingssystemen
u uw AdWords-advertenties wilt weergeven. Als u bijvoorbeeld uw advertenties wilt weergeven op Apple iPads, selecteert u 'Tablets met volledige browser' als uw instelling voor apparaattargeting en 'iOS' als uw instelling voor het besturingssysteem.
Specifieke instructies over het targeten van mobiele apparaten in uw Google Adwords account, kunt u hier terugvinden:
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
Extensies voor beoordelingen van verkopers
vrijdag 10 juni 2011
Vorig jaar hebben we een nieuwe AdWords-functie op Google.com geïntroduceerd: extensies voor beoordelingen van verkopers. Vanaf vandaag worden extensies voor beoordelingen van verkopers ook weergegeven voor Nederlandstalige gebruikers die zoeken op Google.nl.
Met extensies voor beoordelingen van verkopers kunnen gebruikers gemakkelijker verkopers met een goede beoordeling vinden wanneer ze zoeken op Google. Met deze functie wordt de sterbeoordeling die u als verkoper heeft gekregen, toegevoegd aan uw AdWords-advertenties. Via deze sterbeoordelingen, verzameld op Google Shopping vanaf beoordelingssites overal op internet, kunnen gebruikers verkopers vinden die uitdrukkelijk worden aanbevolen door andere gebruikers die online winkelen.
(klik voor een afbeelding op volledig formaat)
Als uw online winkel is beoordeeld op Google Shopping, u vier sterren of meer heeft ontvangen en u ten minste 30 beoordelingen heeft (waarvan er ten minste tien zijn geschreven in de interfacetaal van de gebruiker), worden er automatisch verkopersbeoordelingen bij uw advertenties weergegeven. Daarnaast worden u alleen kosten in rekening gebracht als iemand op de kop van uw advertentie klikt. Klikken op de beoordelingslink zijn gratis.
Omdat we extensies voor beoordelingen van verkopers in de komende dagen gaan implementeren, ziet u dergelijke extensies mogelijk niet onmiddellijk verschijnen, zelfs niet als uw advertenties voldoen aan de bovenstaande vereisten.
Lees de relevante
veelgestelde vragen
in het Helpcentrum van AdWords voor meer informatie over extensies voor beoordelingen van verkopers, zoals de wijze waarop u de weergave ervan bij uw advertenties kunt beheren.
Blog post door Dan Friedman, Inside AdWords team
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
Updates voor targeting op locatie in AdWords
woensdag 8 juni 2011
Een van de grootste voordelen van online adverteren is de mogelijkheid campagnes te targeten op
specifieke locaties
, zoals plaatsen, regio's of landen. Als een autoverhuurbedrijf bijvoorbeeld gebruikers wil bereiken die in Deventer naar huurauto's zoeken, kan dit bedrijf een campagne targeten op Deventer en kortingen in de advertenties opnemen die alleen in Deventer geldig zijn.
In februari hebben we
targeting op plaats geïntroduceerd in zeventien extra landen
, en het is onze doelstelling om targeting op locatie nauwkeuriger, eenvoudiger en flexibeler te maken. Als onderdeel van het plannen van toekomstige verbeteringen brengen we verschillende wijzigingen aan in onze opties voor targeting op locatie van AdWords. Deze wijzigingen worden na 8 juli 2011 doorgevoerd en omvatten:
● Wijzigingen in bestaande beschikbare locaties: wegens geografische wijzigingen of dubbele of overlappende targetlocaties verwijderen we bepaalde targetlocaties in landen als Nederland, Denemarken, Japan en Spanje. In 2010 zijn bijvoorbeeld zes provincies in Finland afgeschaft. Hoewel u deze provincies niet meer kunt targeten, kunt u steden in Finland wel blijven targeten. In Nederland worden dubbele locaties zoals
's-Gravenhage
en
Den Haag
samengevoegd.
Nadat de wijzigingen zijn doorgevoerd, kunt u
de locaties die hier worden vermeld
, niet meer toevoegen aan nieuwe campagnes. Als u momenteel een van deze locaties target in uw bestaande campagnes, moet u deze locaties overzetten naar de
aanbevolen targetlocaties in de lijst
. Doet u dat niet, dan worden ze automatisch door ons overgezet. Controleer de lijst zorgvuldig omdat sommige van deze wijzigingen resulteren in migratie naar grotere locaties.
● Beëindiging van aangepaste gebieden (targets met meerdere punten of polygoontargets): u kunt geen targets met meerdere punten meer toevoegen in AdWords. U kunt bestaande gebieden in uw huidige campagnes nog steeds bekijken en verwijderen en we blijven ze gebruiken tot eind 2011. Daarna worden alle polygoontargets die nog in uw AdWords-campagnes staan, omgezet in beschikbare
locaties
, zoals een stad in de buurt, of in een punt op de kaart met een straal. We raden u aan uw polygoontargets te vervangen door deze alternatieven. Doet u dat niet, dan worden ze eind 2011 automatisch door ons overgezet.
● Verwijdering van de functie voor het weergeven van adressen in advertenties: in sommige landen beschikt u momenteel over de optie om een adres in uw advertenties weer te geven. Hiervoor vinkt u de optie 'Adres mag worden weergegeven in mijn advertenties' aan voor campagnes die een gebied rondom een punt op de kaart targeten. Deze optie wordt verwijderd. Als u uw bedrijfsadres of telefoonnummer wilt weergeven, moet u
locatie-extensies van AdWords
gebruiken.
Als u deze functies gebruikt met de AdWords API, raadpleegt u het
AdWords API-blog
voor meer informatie over de wijzigingen die worden aangebracht.
Deze wijzigingen worden na 8 juli 2011 doorgevoerd. We raden u aan de
instellingen voor targeting op locatie voor uw campagnes
meteen aan te passen met een van beschikbare alternatieven.
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
Op 8 juni is het World IPv6 Day
dinsdag 7 juni 2011
Op 8 juni schakelen we, samen met andere toonaangevende internetbedrijven, zoals Facebook en Yahoo!, 24 uur lang IPv6 in op onze hoofdwebsites.
Deze test omvat onze services voor adverteerders en uitgevers, waaronder AdWords, AdSense en DoubleClick. Google ondersteunt IPv6 omdat het van essentieel belang is voor de toekomst van het internet.
Door de beperkte adresruimte barst het internet bijna uit zijn voegen. IPv6 is de beste oplossing hiervoor. Het goede nieuws is dat de meeste internetgebruikers niets hoeven te doen om zich voor te bereiden op World IPv6 Day.
Volgens onze laatste metingen zal het overgrote deel van de gebruikers (99,95%) hiervan geen hinder ondervinden. In zeldzame gevallen kunnen gebruikers echter te maken krijgen met verbindingsproblemen, vaak wegens verkeerd geconfigureerde of slecht werkende thuisnetwerkapparaten.
Wilt u controleren of uw verbinding klaar is voor IPv6? Bezoek dan nu onze
testwebsite
. Hier wordt uw IPv6-compatibiliteit geverifieerd en vindt u zo nodig tips voor het oplossen van problemen.
Meer informatie over IPv6 vindt u
hier
. Informatie over World IPv6 Day vindt u op
deze site
.
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
Veelgestelde vragen over Promotiecodes
maandag 6 juni 2011
Wanneer u een foutbericht te zien krijgt wanneer u uw promotiecode probeert in te wisselen, kan dit de volgende oorzaken hebben:
Promotie verlopen
: promotiecodes zijn alleen bedoeld voor nieuwe adverteerders, zodat ze eenvoudig aan de slag kunnen met het AdWords-programma. Deze codes moeten daarom binnen veertien dagen na het maken van een AdWords-account worden gebruikt. Als u uw AdWords-account langer dan veertien dagen geleden heeft gemaakt, kunt u de code niet activeren. Google accepteert of vervangt geen verlopen vouchers.
Meerdere tegoeden
: er geldt een maximum van één promotie-aanbieding per klant, dus u kunt maar één promotiecode voor een AdWords-account activeren. Als u al een promotietegoed heeft toegepast op uw account, kunt u er niet nog een activeren.
Ongeldige code of leverancier
: Google werkt samen met een beperkt aantal andere sites van derden die deze promotietegoeden aanbieden. Als u een promotiecode ontvangt van een website of service waarmee u geen zakelijke relatie onderhoudt, kan de code ongeldig zijn. Als u zich wilt registreren via een service die u een promotietegoed voor AdWords aanbiedt, raden we u aan eerst te controleren of deze service wordt verstrekt door een partner van Google.
Onjuist hoofdlettergebruik
: promotiecodes zijn hoofdlettergevoelig, dus zorg ervoor dat u de code precies invoert zoals deze op het promotiemateriaal wordt weergegeven.
Daarnaast dient u geldige betalingsgegevens op te geven als u uw Google Adwords-account wilt activeren en uw promotietegoed wilt gebruiken. Google doet dit om ervoor te zorgen dat nieuwe adverteerders van plan zijn hun account serieus te gebruiken, en ook om ervoor te zorgen dat er geldige betalingsgegevens beschikbaar zijn wanneer u mocht besluiten verder te adverteren nadat uw tegoed is verbruikt.
Als u ervoor heeft gekozen vooraf te betalen, stopt de weergave van uw advertenties automatisch zodra uw vooraf betaalde saldo is verbruikt.
Als u ervoor heeft gekozen achteraf te betalen, worden uw advertenties nog steeds weergegeven nadat het promotietegoed is verbruikt. U bent verantwoordelijk voor kosten die daarna worden gemaakt.
Als u niet wilt dat er na het verbruiken van het advertentietegoed extra kosten worden gegenereerd voor uw account waarvoor u achteraf betaalt, kunt u op elk gewenst moment
uw campagnes onderbreken
of
een einddatum instellen
waardoor uw campagne automatisch wordt beëindigd op een bepaalde dag. Als uw campagne succesvol blijkt te zijn, kunt u de einddatum eenvoudig op een latere datum instellen.
Meer informatie over promotiecodes, kunt u terugvinden in ons
Helpcentrum
.
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
Het domein van de zichtbare URL weergeven in de titel voor bepaalde advertenties op Google
donderdag 2 juni 2011
In een AdWords-advertentie staat de zichtbare URL dan wel onderaan, maar dit betekent niet dat deze onbelangrijk is. De zichtbare URL kan zelfs de beslissende factor zijn wanneer de gebruiker bepaalt of hij op uw advertentie klikt.
Daarom geven we het domein van de zichtbare URL nu automatisch in de kop weer voor bepaalde advertenties op topplaatsingen op Google. Als gevolg hiervan wordt uw merk prominenter weergegeven in uw advertentie en kunt u de tekst in de kop gebruiken om andere informatie onder de aandacht te brengen. Daarnaast kunnen potentiële klanten gemakkelijker de site identificeren waar ze naartoe worden gebracht nadat ze op uw advertentie hebben geklikt.
Voor
Na
Wanneer de zichtbare URL wordt weergegeven in de kop, wordt de URL gescheiden van de rest van de tekst door een verticale balk en bevat deze alleen het domein, zonder het voorvoegsel 'www.' of submappen. Uw zichtbare URL wordt ook gewoon onder de beschrijvingsregel weergegeven. Als uw domein al is opgenomen in de kop, geven we dit natuurlijk niet nogmaals weer. Ten slotte kan het domein van de zichtbare URL worden weergegeven naast een beschrijvingsregel die wordt
gepromoveerd naar de kop
, op voorwaarde dat de resulterende kop niet langer is dan 68 tekens.
Dit is een wereldwijde lancering die van invloed is op alle landen en talen. Ga voor meer informatie naar ons
Helpcentrum
.
Blog post door Lisa Shieh, Inside AdWords team
Gepost door Eronne, Inside Adwords team
Vijf nieuwe demovideo's voor AdWords Campagne Experimenten
woensdag 1 juni 2011
We hebben van verschillende adverteerders gehoord dat ze
AdWords Campagne Experimenten
(ACE) graag eens zouden proberen, maar dat ze niet weten wat ze zouden moeten testen. Als u ook zo'n adverteerder bent, kunt u nu onze vijf demovideo's bekijken waarin voorbeeldexperimenten worden besproken die u zou kunnen proberen.
In onze nieuwe video's leert u
uw experiment opdelen in controle- en experimentgroepen
en de volgende vier soorten experimenten uitvoeren:
•
Zoekwoordtypen
, bijvoorbeeld: Wat voor effect heeft het toevoegen van een zoekwoord met een
modifier voor breed zoeken
op mijn account?
•
Biedingen
, bijvoorbeeld: Wat gebeurt er als ik mijn biedingen met 10 procent verhoog?
•
Advertenties
, bijvoorbeeld: Welk effect hebben een nieuwe advertentietekst en een nieuwe zichtbare URL op mijn prestaties?
•
Advertentiegroepen
, bijvoorbeeld: Is in mijn geval een advertentiegroepstructuur met een breder of specifieker thema beter?
We hopen dat deze video's u inspireren tot het uitvoeren van experimenten in ACE. Mocht u uw kennis over het instellen van uw eerste experiment weer wat willen opfrissen, dan kunt u
hier
onze stapsgewijze videohandleidingen bekijken.
Gepost door Eronne, Inside Adwords Team
Labels
+1
+1 Button
+1-knop
Aankondigingen
Advertentie-extensies
Advertentie-indelingen
Advertentiebeleid
Advertentiebeoordeling
Advertentiekeuze
Advertentiepositie
Advertentieroulatie
Advertenties met productvermeldingen
Adwords Community
Adwords Editor
AdWords Express
AdWords interface
Adwords Succesverhaal
Algemene Voorwaarden
Analytics
API
App Advertenties
Belangrijkste Bijdragers
Beleid
Betalingen
Bodaanpassingen
Campagnebeheer
Campagnetype
Case study
Chat ondersteuning
Conversies Bijhouden
Display Netwerk
Display planner
Doelen
Dynamische Remarketing
Euronews Business Awards
Export
Facturering
Flexibele Biedstrategieën
Forum
Geautomatiseerde Regels
Geoptimaliseerde Campagnes
Gepersonaliseerde Advertenties
Geschatte Totale Conversies
Global Market Finder
Gmail
Google Analytics
Google Engage
Google Grants
Google Maps
Google Merchant Center
Google Partner
Google Plus
Google Shopping
Google+
Hangouts on Air
HelpCentrum
Hulpprogramma's
Inhoudsnetwerk
Insights for Search
Internationaal Adverteren
Keyword Insertion
Kosten
kwaliteitsscore
Live Hangout
Locatie Extensies
Locatie-targeting
Marktinformatie
Mijn Klantencentrum
Mobiel
Nederland
Nieuwe functies
Nieuwe Interface
Nieuws
Non Profit
Online Adwords Lessen
Optimalisatie
Promotie
Promotiecodes
Quality Score
rapportage en analyse
Rapporten
Remarketing
Scripts
Search Marketing Thursday
Sitelinks
structured snippets
Tablets
Targeting
Telefonische ondersteuning
Tom's Tips
Top-advertenties
Twitter
updates
Veiligheid
Verbeterde CPC
Verkopersbeoordelingen
website informatie extensie
website-informatie
Weergaveselectie
Werken bij Google
Youtube
Youtube-Kanaal
Zoektrechters
Zoekwoorden
Archief
2019
feb
2018
nov
jul
jun
mei
apr
feb
jan
2017
dec
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
jan
2016
dec
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
feb
jan
2015
dec
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
2014
sep
aug
jun
apr
mrt
feb
2013
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
feb
jan
2012
dec
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
feb
jan
2011
dec
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
feb
jan
2010
dec
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
feb
jan
2009
dec
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
feb
jan
2008
dec
nov
okt
sep
aug
jun
mei
apr
mrt
feb
jan
2007
dec
nov
okt
sep
Feed
Follow @adwords
Alles over AdWords
Vind antwoorden op veelgestelde vragen op het AdWords Help Forum!
Accountstructuur & Gebruikersbeheer
Beleid & Advertentiekeuring
Conversies bijhouden
Doelen in Google Analytics
Facturering, BTW en Promotiecodes
Merchant Center: Feeds en Gegevenskwaliteit
Remarketing
Shopping-campagnes