Inside AdWords
De officiële blog van Google voor nieuws, tips en informatie over Google Ads.
Vanuit het perspectief van marketingbureaus: AdWords-mythen ontmaskerd
maandag 31 januari 2011
Als actieve gebruiker van het forum van Google AdWords en medewerker van een bureau voor online marketing zie ik veel vragen voorbijkomen die voortkomen uit een gebrek aan kennis over het AdWords-systeem. Sommige van deze vragen betreffen de fabels die de ronde doen op forums. De andere helft betreft onjuiste theorieën die voortkomen uit tegenstrijdige informatie die klanten tijdens bedrijfsonderhandelingen te horen krijgen. Ik wil daarom graag vijf theorieën met u delen die ik tijdens besprekingen van klanten heb gehoord.
Fabel 1: Sommige bureaus hebben een schriftelijke overeenkomst afgesloten met Google waardoor ze advertenties op de eerste drie posities aan de linkerkant van de zoekresultatenpagina kunnen weergeven.
Feit
: Ik moet zeggen dat dit een van de interessante vragen is die ik van een klant heb gekregen. Het is natuurlijk onmogelijk voor een bedrijf om een soort 'exclusiviteitsovereenkomst voor gesponsorde links' met Google af te sluiten. De hoogste posities gaan meestal naar goed geoptimaliseerde campagnes. Elke AdWords-gebruiker die ook maar enigszins heeft geprobeerd zelf een campagne te beheren, weet dat de advertenties in de zoekresultaten voortdurend van positie wisselen op basis van verschillende factoren, zoals de kwaliteitsscore, CPC-prijzen en relevantie voor de zoekopdracht. Iedereen maakt kans op een positie in de gesponsorde links aan de linker- en rechterkant en (zoals momenteel wordt getest) aan de onderkant van de pagina. De positie van advertenties kan alleen worden verbeterd als campagnes goed worden bijgehouden en regelmatig worden geoptimaliseerd.
Fabel 2: Advertenties op hogere posities presteren beter, terwijl advertenties op lagere posities totaal niet effectief zijn.
Feit
: In veel artikelen wordt door de auteurs verwezen naar het idee van een 'gouden Google-driehoek', een grafische weergave van de resultaten en posities van advertenties waarop gebruikers het meest klikken. Mensen die niet tot de getargete doelgroep behoren, negeren onze advertenties over het algemeen, zelfs als ze op de eerste of tweede positie worden weergegeven. Advertenties moeten zijn getarget op specifieke gebruikers die potentieel interesse hebben in uw product, en de inhoud van de advertentietekst moet gebruikers stimuleren op de advertentie te klikken. In dat geval maakt het niet uit of de advertentie op de eerste of de negende positie wordt weergegeven. Als een aanbod duidelijk en aantrekkelijk is, zal de gebruiker er meer over willen weten.
Fabel 3: Mijn advertenties hebben geen concurrentie, dus ik hoef niet zoveel te betalen voor klikken.
Feit
: Ten eerste: als de campagne goed is gepland en geoptimaliseerd, kosten de advertenties (bijna) nooit veel. Het hangt allemaal af van de mate waarin om bepaalde termen wordt geconcurreerd. Als er voor uw term weinig concurrentie is, zijn er twee scenario's mogelijk.
Scenario I: De campagne is goed voorbereid en is van goede kwaliteit, waardoor uw advertenties elke dag op hoge posities worden weergegeven tegen 1/30 van uw budget.
Scenario II: De campagne wordt niet al te vaak op zoekresultatenpagina's weergegeven en de prijzen stijgen elke dag, waardoor u meer en meer budget verbruikt.
Helaas komt het tweede scenario vaker voor. Uw bedrijf concurreert misschien niet alleen met andere bedrijven in dezelfde branche. Soms zijn het advertenties die per ongeluk worden weergegeven vanwege een inefficiënte zoekwoordenlijst, zodat ze op elke mogelijke zoekresultatenpagina worden weergegeven. Dit soort campagnes kunnen de prijzen helaas nogal opdrijven, waardoor ze een soort concurrent worden voor de andere adverteerders. In dat geval loont het de moeite uw campagne eens goed te bekijken en ervoor te zorgen dat de kwaliteit goed is. Dit zou zowel de positie op zoekresultatenpagina's als de klikfrequentie (CTR) ten goede moeten komen. Een betere CTR zorgt rechtstreeks voor hoge advertentieposities en lage CPC-prijzen.
Fabel 4: Alleen SEM-bureaus kunnen een effectieve AdWords-campagne opzetten.
Feit
: Het klopt dat mensen die bij bureaus voor online marketing werken, de nodige ervaring hebben in het opzetten van AdWords-campagnes en dat de meesten van hen gecertificeerde specialisten zijn. Aan de andere kant kent niemand een bedrijf beter dan de eigenaar zelf. Wanneer u leiding geeft aan een marketingafdeling, verzamelt u doorlopend informatie over de markt en potentiële klanten waarmee u zakelijke relaties opbouwt. U weet zelf het beste wie er het meest geïnteresseerd is in uw aanbod en wie u wilt bereiken. U houdt uw macro-omgeving in de gaten en weet dus wat voor soort campagnes effectief kunnen zijn. Het enige wat u nodig heeft, is kennis van het systeem, zodat u uw bedrijf verder kunt laten groeien.
U hoeft alleen een bureau in te schakelen als u problemen heeft met het beheren van het systeem. Vergeet echter niet dat u degene bent die het beste weet wat uw bedrijf nodig heeft en welke ontwikkelingen u zou willen zien. U plant de opzet van de campagne en het bureau helpt u alleen bij de uitvoering.
Fabel 5: Als mijn website in het Engels is, kan ik die niet promoten op de Franse markt.
Feit
: Dit blijkt niet het geval te zijn. Bij het opzetten van een campagne moet u proberen gebruikers te bereiken die openstaan voor uw aanbod, het begrijpen en anderen erover zullen vertellen. Campagnes in het Pools werken dus goed in Polen, Italiaanse campagnes in Italië en Franse campagnes in Frankrijk. In landen zoals Polen, Duitsland, Frankrijk of de VS wonen echter ook veel mensen met andere nationaliteiten. Het blijkt bijvoorbeeld dat er in Polen en Frankrijk veel mensen zijn die in het Engels naar informatie zoeken. Als u dus een Engelstalig publiek in Frankrijk zou willen bereiken, is zo'n campagne ideaal.
De keerzijde van een dergelijke oplossing is de kwaliteit van de campagne. Als uw advertenties en zoekwoorden relevant zijn voor het aanbod in de advertenties, zal de kwaliteit daar niet onder lijden. U kunt natuurlijk ook zowel een Franse als een Engelse versie maken. De basis is altijd hetzelfde: marktonderzoek en kennis van de mogelijkheden. Hoe kunt u achter deze informatie komen? De eenvoudigste manier is via paginastatistieken. Als veel bezoekers van uw website uit Frankrijk komen, en de zoekwoorden zowel in het Frans als het Engels zijn, zal de markt een dergelijke campagne zeker accepteren.
Dit waren slechts vijf van de tientallen vragen die elke dag op de forums worden gesteld. Gebruikers willen duidelijk graag meer over AdWords weten. Deze grote belangstelling heeft echter ook een groeiend aantal verwarrende en misleidende fabels tot gevolg.
Artikel door onze gastauteur Paulina Niżankowska
Gepost door Kenny, Inside AdWords Team
Voor webmasters: Hoe om te gaan met geplande downtime van een website
maandag 24 januari 2011
Regelmatig ontvangen wij de vraag of de aanwezigheid van een website in Google’s zoekresultaten negatief kan worden beïnvloed doordat de site niet beschikbaar is op het moment dat de Googlebot deze probeert te crawlen. Soms is downtime van een website niet te vermijden: een webmaster kan besluiten een site offline te halen wegens onderhoud of wegens wettelijke of culturele redenen. Downtime die niet duidelijk als zodanig is aangegeven kan een negatieve invloed hebben op een site’s reputatie. Hoewel we geen crawling, indexering of ranking kunnen garanderen, zijn er wel enkele methoden die normaal gesproken geen negatief effect hebben op de zichtbaarheid van de site in de zoekresultaten.
In plaats van bijvoorbeeld het retourneren van een
404 (Not Found)
HTTP melding of het laten zien van een foutmelding met de status 200 (OK) wanneer een pagina wordt opgeroepen, is het beter om een 503 HTTP (Service Unavailable) melding te retourneren. Dit vertelt de crawler dat de downtime tijdelijk is. Daarnaast geeft het webmasters de mogelijkheid om bezoekers en bots een geschatte tijd te geven van wanneer de site weer online zal komen. De totale lengte van de downtime in seconden of de datum en tijd wanneer de site weer beschikbaar komt kunnen indien bekend worden gespecificeerd in een optionele
Retry-After-Header
, die door Googlebot kan worden gebruikt voor het bepalen van de volgende crawl van de betreffende URL.
Het retourneren van een 503 HTTP melding kan in een aantal andere situaties ook uitkomst bieden. Wij ondervinden veel problemen met sites die een 200 (OK) melding retourneren voor server errors, downtime, overschreiding van de bandbreedte, of voor tijdelijke pagina’s (“Under Construction”). In deze situaties is een 503 HTTP melding de oplossing. In het geval van geplande downtime van de server, bijvoorbeeld voor hardware onderhoud, is het verstandig om een aparte server beschikbaar te hebben om de 503 HTTP melding te retourneren. Het is echter belangrijk om 503 meldingen niet te zien als een permanente oplossing: aanhoudende 503 meldingen kunnen uiteindelijk worden gezien als teken dat de server permanent onbereikbaar is. Dit kan resulteren in het verwijderen van de URL's uit de Google index.
Als je een 503 (Service Unavailable) melding opzet kan de header informatie er als volgt uit zien bij het gebruik van PHP:
header('HTTP/1.1 503 Service Temporarily Unavailable');
header('Retry-After: Sat, 8 Oct 2011 18:27:00 GMT');
Vergelijkbaar met hoe je
404 pagina’s duidelijker kan maken
voor gebruikers, is het ook een goed idee om relevante 503 meldingen weer te geven. Relevante meldingen omschrijven de omstandigheden aan bezoekers en geven weer wanneer de site weer beschikbaar zal zijn. Voor meer informatieover HTTP meldingen, zie
RFC 2616
.
Artikel door Tomer Honen en Kaspar Szymanski, Search Quality Team, Google Dublin
Gepost door Kenny, Inside AdWords Team
Advertentieprestaties controleren buiten het Rapportcentrum
maandag 24 januari 2011
Het Rapportcentrum zoals dat nu bestaat, wordt binnenkort uit roulatie genomen. Daarom kijken we in onze serie blogberichten naar de rapporten die in het Rapportcentrum beschikbaar zijn en de manieren waarop u dezelfde informatie kunt vinden via het tabblad 'Campagnes'. We hebben eerst naar de
filterfunctionaliteit
gekeken en hebben daarna de
zoekopdrachtrapporten
uitvoerig besproken.
In dit deel richten we ons op advertenties, de evaluatie van de prestaties van advertentietekst en belangrijke instellingen die een groot effect op uw resultaten kunnen hebben.
Testen, testen en nog eens testen
Zelfs de meest zorgvuldig samengestelde zoekwoordenlijsten zijn zinloos als we onze aanbiedingen niet goed aan gebruikers kunnen presenteren. In de kop van 25 tekens en de 2 x 35 tekens advertentietekst kunt u niet al te veel details kwijt over de voordelen van uw producten en services. Deze beperkingen zorgen ervoor dat eigenlijk alle adverteerders alleen de één of twee belangrijkste kenmerken kunnen noemen die hun product onderscheiden van de concurrentie.
Beginnende adverteerders profiteren vaak niet voldoende van de mogelijkheden van het toevoegen van meer dan één advertentietekst aan een advertentiegroep, oftewel aan een zoekwoordenlijst. Waarom zou u dit moeten doen? Enerzijds is het zo dat wanneer een gebruiker meerdere keren naar dezelfde woordgroep zoekt en een tweede of derde keer dezelfde advertentietekst te zien krijgt, hij deze misschien volledig negeert. Anderzijds worden sommige gebruikers misschien meer aangetrokken door een aanbod van geen verzendkosten en klikken anderen liever op een tekst of afbeelding die hen 10 of 20 procent korting op de bestelde producten belooft.
Tijdens de analyse van de zoekopdrachten proberen we het zoekgedrag van gebruikers te identificeren (de dingen waarnaar ze zoeken). Door meerdere advertentieteksten te gebruiken, kunnen we tekstvarianten en zoekwoordideeën vinden die het beste de aandacht van gebruikers trekken.
Wanneer u een nieuwe advertentiegroep maakt, is het over het algemeen een goed idee om twee of drie versies van dezelfde advertentie te maken en na een testperiode van twee tot vier weken de prestaties van de verschillende versies te analyseren. Na deze analyse kunnen we de teksten met de minst goede prestaties uitschakelen en vervangen door nieuwe teksten die tijdens een nieuwe testperiode kunnen worden vergeleken met de varianten die op dat moment het beste presteren.
Prestaties analyseren
Wanneer we tot nog toe gedetailleerde informatie over onze advertenties wilden bekijken, gebruikten we het rapport Prestaties voor advertenties. In de AdWords-interface die we vorig jaar hebben gelanceerd, kunt u alle belangrijke gegevens bekijken zonder het Rapportcentrum te raadplegen.
Klik in het linkernavigatievenster op een campagne of advertentiegroep en selecteer het tabblad 'Advertenties'. Hierop worden alle statistieken voor de betreffende periode weergegeven.
Het was in het Rapportcentrum eerder mogelijk om de advertenties te selecteren voor het soort resultaten dat we in het rapport wilden opnemen: tekst-, beeld- of mobiele advertenties. Dit soort filtermogelijkheden zijn ook beschikbaar in de nieuwe interface als u op de knop 'Filter' klikt:
Waar moeten we in het bijzonder op letten?
Tijdens de analyse moeten we altijd op de kolom % weergegeven letten. Hier kunt u het percentage vertoningen bekijken waarbij een specifieke advertentie uit de advertentiegroep is weergegeven.
Er zijn veel factoren die kunnen bepalen welke advertentie bij een zoekopdracht wordt weergegeven. Aan de ene kant analyseert het systeem het verband tussen de zoekwoorden, de advertentietekst en de bestemmingspagina (de pagina die de gebruiker te zien krijgt nadat hij of zij op de advertentie heeft geklikt). Versies van de advertentie die geen woorden uit de zoekwoordenlijst bevatten, worden vanwege de lagere kwaliteit (relevantie) waarschijnlijk minder vaak weergegeven.
Een andere belangrijke factor zijn de instellingen voor
advertentieroulatie
. Dit zijn instellingen op campagneniveau die aangeven dat in een advertentiegroep de advertentievariant met de hoogste klikfrequentie of kwaliteitsscore moet worden weergegeven (de optie Optimaliseren) of dat elke variant ongeveer net zo vaak als de andere varianten moet worden weergegeven (de optie Rouleren). Klik in het navigatievenster op een campagne en selecteer het tabblad 'Instellingen'. De instellingen voor advertentieroulatie kunnen worden opgegeven in het gedeelte 'Geavanceerde instellingen'.
Het is belangrijk hierbij op te merken dat het selecteren van de optie 'Rouleren' niet betekent dat alle advertenties in de betreffende advertentiegroep even vaak worden weergegeven tijdens een bepaalde periode. Het betekent dat elke advertentie dezelfde kansen heeft tijdens een veiling en dat het systeem geen voorrang geeft aan advertenties die eerder hogere klikfrequenties hebben gegenereerd.
Wanneer u de optie 'Rouleren' kiest, kan een advertentievariant met irrelevante tekst en slechte prestaties de resultaten verlagen.
Er doen verschillende meningen de ronde over de instellingen die zouden moeten worden gebruikt, maar naar mijn mening is het de moeite waard eerst de optie 'Rouleren' te proberen, omdat ik heb gemerkt dat de advertenties ongeveer even vaak worden weergegeven. Zo kunt u de resultaten redelijk goed vergelijken, omdat elke advertentie evenveel kans heeft om goed te presteren.
Let er echter wel op dat u gegevens analyseert die relevant zijn voor uw doelen en gebruik deze analyse om te bepalen welke advertentievarianten goed presteren en welke moeten worden uitgeschakeld. Het kan best zijn dat een advertentie met een indrukwekkende klikfrequentie minder conversies genereert:
Als huiswerk vragen we u de filterfunctie te gebruiken die in het eerste deel van deze serie is besproken en een opgeslagen filter te maken waarmee alleen afgekeurde advertenties worden weergegeven.
Gepost door Kenny, Inside AdWords Team
Nieuwe functies om u te helpen bij het beheren van uw account voor het Google AdWords Certification Program
vrijdag 21 januari 2011
In 2010 hebben we een nieuw Google AdWords Certification Program geïntroduceerd om u en uw bedrijven voor het beheer van AdWords-accounts meer actuele, uitgebreide en strategiegerichte training en certificering voor de nieuwste hulpprogramma's en praktische tips te verschaffen. Samen met het herziene certificeringsprogramma hebben we
Google Partner Search
geïntroduceerd, een online, doorzoekbare directory waarvoor men zich kan aanmelden en waarmee adverteerders Certified Partners kunnen vinden die hen kunnen helpen met het beheer van hun AdWords-accounts.
Gedurende de afgelopen maanden heeft u ons laten weten dat u graag functies zou willen waarmee u gemakkelijker uw individuele certificering kunt koppelen aan een bedrijf en waarmee u op intuïtievere manier gebruikers kunt toevoegen aan uw bedrijfsprofiel. We zijn blij u te kunnen meedelen dat we aan uw wensen tegemoet zijn gekomen en nu deze functies beschikbaar hebben gesteld.
Verzoek om uw Individual Qualification aan een bedrijf te koppelen
Tot nu toe moest u, om voor een bedrijf deel te kunnen nemen aan het Google Certification Program, worden uitgenodigd door een beheerder van het bedrijfsaccount. Als u de beheerder niet kende, werd het lastig om deel te kunnen nemen. Om dit probleem te verhelpen, bieden we nu een functie aan waarmee u uw bedrijf kunt vinden en zelf rechtstreeks een verzoek om deelname kunt doen. Als u uw
Individual Qualification
aan een bedrijfsaccount wilt koppelen, kunt u dit nu doen door op de link 'Mijn bedrijf' te klikken en te zoeken naar het gewenste bedrijf. Voer ten minste één volledig woord in dat overeenkomt met de bedrijfsnaam.
Bedrijven -- gemakkelijk professionals en beheerders beheren
We hebben de manier waarop uw bedrijf professionals en beheerders beheert in het bedrijfsaccount intuïtiever gemaakt. Bovendien hebben we het beoordelen van verzoeken van gebruikers om lid te worden van het bedrijfsaccount vergemakkelijkt met de vernieuwde pagina 'Toegang tot account'.
Op het tabblad 'Gebruikers' kunnen accountbeheerders de status van een gebruiker wijzigen in 'Beheerder' of 'Professional' en tevens de accounttoegang intrekken:
Op het tabblad 'Inkomende verzoeken' kunnen accountbeheerders alle verzoeken van personen om lid te worden van het account bekijken en deze accepteren of afwijzen. Via het tabblad 'Verzonden uitnodigingen' ten slotte, kunnen rechtstreeks uitnodigingen worden verzonden naar Qualified Individuals.
Google-accounts toevoegen of bijwerken die aan uw profiel zijn gekoppeld
We beseffen dat Qualified Individuals van bedrijf kunnen wisselen of gedurende de dag soms meerdere e-mailadressen gebruiken. Daarom bieden we u nu de mogelijkheid meerdere Google-accounts toe te voegen aan uw account en het primaire e-mailadres te wijzigen waarop u berichten over het Google Certification Program ontvangt.
Ga voor meer informatie over de nieuwe functies voor het Google Certification Program naar het
Helpcentrum
.
Artikel door Katie Wasilenko, Agency Marketing
Gepost door Kenny, Inside AdWords Team
Het Hulpprogramma voor zoekwoorden helpt u mobiel te adverteren
woensdag 19 januari 2011
Als u onderweg bent, is uw telefoon dan uw computer? Als u op uw mobiel naar informatie of routebeschrijvingen zoekt en misschien zelfs realtime prijsvergelijkingen uitvoert, bent u niet de enige: steeds meer gebruikers zoeken mobiel. In de afgelopen twee jaar is het aantal mobiele zoekopdrachten via Google meer dan vervijfvoudigd. In de eerste helft van 2010 alleen al steeg het mobiele zoekverkeer met meer dan 50 procent.
Gezien de groei van het mobiele zoeknetwerk is het niet verrassend dat steeds meer adverteerders willen profiteren van de mogelijkheden die mobiel adverteren biedt. Als u al mobiel adverteert of als u die overstap wilt gaan maken, hebben we dat in beide gevallen nu gemakkelijker gemaakt.
Mobiele statistieken in het Hulpprogramma voor zoekwoorden
Het
Hulpprogramma voor zoekwoorden
kan u nu helpen een betere zoekwoordenlijst voor mobiele telefoons samen te stellen. Bij 'Geavanceerde opties' kunt u nu naar zoekwoorden zoeken voor apparaten met mobiele WAP-browsers,
apparaten met volledige internetbrowser
(iPhones en Android-telefoons) of alle apparaten (de som van apparaten met WAP-browsers en volledige internetbrowser).
Wanneer u naar zoekwoorden zoekt, zijn de statistieken die u voor de concurrentie, wereldwijde en lokale maandelijkse zoekopdrachten en lokale zoektrends te zien krijgt, specifiek voor het apparaat of de apparaten die u heeft geselecteerd.
Laat ons weten wat u van deze nieuwe functie vindt door op de link 'Feedback verzenden' in het Hulpprogramma voor zoekwoorden te klikken. U kunt ook rechtstreeks naar ons
feedbackformulier
(in het Engels) gaan.
Gepost door Kenny, Inside AdWords Team
Goed nieuws voor uitsluitingszoekwoorden
dinsdag 18 januari 2011
Uitsluitingszoekwoorden zijn een geweldige manier om uw zoekwoordenlijsten te verfijnen en ongewenste vertoningen voor uw campagnes uit te filteren. Door specifieke termen uit te sluiten die niet relevant zijn voor de services die u aanbiedt op uw website, kunt u de relevantie van uw advertenties en het totale rendement op uw investering verbeteren.
Naast het uitfilteren van specifieke termen in de context van één advertentiegroep of campagne stellen veel adverteerders sets met kernuitsluitingszoekwoorden voor meerdere campagnes samen. Voorbeelden van deze termen kunnen 'gratis' of 'proefversie' zijn: zoektermen die niet veelbelovend zijn als u producten wilt verkopen op uw website. Voor uitsluitingszoekwoorden zoals deze is geen gedetailleerd beheer op campagneniveau vereist en velen van u hebben ons laten weten dat u graag een beter schaalbare manier zou willen hebben om deze breed inzetbare sets met termen te beheren.
We willen daarom vandaag graag een nieuwe manier introduceren voor het beheren van uitsluitingszoekwoorden voor meerdere campagnes: uitsluitingszoekwoordenlijsten. Met deze lijsten kunt u een groep uitsluitingszoekwoorden beheren in het gedeelte Bedieningspaneel en Bibliotheek van uw account en deze koppelen aan meerdere campagnes.
Stel dat u een set met uitsluitingszoekwoorden heeft die u altijd toevoegt aan campagnes die worden weergegeven in het zoeknetwerk. Voorheen moest u die set kopiëren naar elke nieuwe zoekcampagne die u maakte in uw account. Met gedeelde lijsten kunt u nu gemakkelijk één uitsluitingszoekwoordenlijst maken en deze koppelen aan elke zoekcampagne. Als u een nieuw uitsluitingszoekwoord wilt toevoegen aan al die campagnes, voegt u het gewoon toe aan de lijst. De uitsluitingszoekwoordenlijst wordt automatisch bijgewerkt voor elke campagne. Als u een nieuwe campagne maakt, kunt u met enkele klikken uw uitsluitingszoekwoordenlijst toevoegen om alle gewenste termen uit te sluiten.
Ga naar onze
Helpcentrum
voor meer informatie over hoe u aan de slag kunt gaan met uitsluitingszoekwoordenlijsten.
Gepost door Kenny, Inside AdWords Team
Contexttargeting is eenvoudiger geworden voor uw display-campagnes
maandag 17 januari 2011
Deze week lanceren we een hulpprogramma dat u kan helpen gemakkelijker klanten te bereiken op het moment dat ze de miljoenen sites in het
Google Display Netwerk
bezoeken: het
Hulpprogramma voor contexttargeting
.
Zoals u wellicht weet, kan
contexttargeting
u helpen potentiële klanten te bereiken die aan uw producten of services gerelateerde webpagina's lezen. Met dit hulpprogramma kunt u gemakkelijker en sneller campagnes met contexttargeting maken en meer klikken en conversies voor uw campagnes genereren.
Wat doet het Hulpprogramma voor contexttargeting?
Dit hulpprogramma stelt automatisch zoekwoordenlijsten samen voor uw campagnes in het Display Netwerk. Deze lijsten worden gebruikt om uw advertenties weer te geven op relevante webpagina's in het Google Display Netwerk. Zoekwoordenlijsten met een duidelijk thema vormen de basis van effectieve contexttargeting en met het Hulpprogramma voor contexttargeting hoeft u deze lijsten niet meer handmatig samen te stellen. U kunt binnen enkele minuten tientallen of zelfs honderden zoekwoordenlijsten samenstellen, waarbij de prestaties van uw campagne snel worden geschaald terwijl u beschikt over nauwkeurige targeting voor uw advertenties. Dat betekent dat u meer klikken en conversies voor uw campagnes kunt genereren in minder tijd.
Hoe kan ik dit hulpprogramma gebruiken?
Stel dat u voetbalkleding en -materiaal verkoopt. Normaal gesproken moet u afzonderlijke advertentiegroepen maken voor elk van uw productlijnen, zoals voetbalkleding, voetballen, voetbalschoenen, enzovoort. Met het Hulpprogramma voor contexttargeting hoeft u alleen de verschillende productcategorieën in het zoekvak te typen; het hulpprogramma genereert automatisch zoekwoordenlijsten met duidelijke thema's voor u. Wanneer u bijvoorbeeld voetbalkleding in het hulpprogramma opgeeft, krijgt u specifiekere advertentiegroepen, zoals voetbalkleding voor kinderen, goedkope voetbalkleding, voetbaltenues, voetbaltassen, enzovoort.
Deze nieuwe advertentiegroepen kunnen u helpen meer verkeer aan te trekken en meer verkopen te genereren, aangezien u zelf misschien niet aan deze advertentiegroepen gedacht had bij het maken van uw campagnes. Samen met de nieuwe advertentiegroepen stelt het hulpprogramma biedingen en
voorspelde plaatsingen
voor om u een idee te geven van de soorten sites in het Display Netwerk waarop uw advertenties kunnen worden weergegeven.
Het Hulpprogramma voor contexttargeting is eerder al beschikbaar gesteld voor adverteerders die AdWords Editor gebruiken. Vanaf deze week kunnen alle adverteerders het programma gebruiken via het tabblad Mogelijkheden in hun AdWords-account. U heeft op dit moment nog steeds AdWords Editor nodig om de advertentiegroepen in uw account te implementeren (
AdWords Editor downloaden
), maar dit wordt in de komende weken aangepast, zodat u nieuwe advertentiegroepen rechtstreeks in uw AdWords-account kunt implementeren.
Meer informatie over het Hulpprogramma voor contexttargeting vindt u in het
Helpcentrum
van AdWords.
We hopen dat dit hulpprogramma u kan helpen uw doelstellingen voor uw campagnes in het Display Netwerk gemakkelijker en efficiënter te behalen.
Gepost door Kenny, Inside AdWords Team
De Eerste Google Grants Dag in Nederland
dinsdag 11 januari 2011
In november had het Benelux Google Grants team het genoegen om meer dan 30 verschillende non-profit organisaties te verwelkomen op de allereerste Google Grants Dag in Amsterdam.
Google Grants
is een uniek donatieprogramma dat gratis AdWords-advertentiemogelijkheden biedt aan geselecteerde liefdadigheidsorganisaties. Goede doelen kunnen met Grants hun website via advertenties op Google promoten en hiermee de gestelde marketingdoelstellingen bereiken.
De aanwezigen op de dag vormen een mix van bestaande Google Grants gebruikers, ook wel Grantees genoemd, en non-profit organisaties die nog niet bekend waren met het Grants programma. Het evenement begon met een reeks workshops en eindigde met een aantal lezingen over verschillende aspecten van online marketing.
De workshops voor onze bestaande Grantees begon met een hands-on optimalisatiesessie, waar de Grantees de kans kregen om te brainstormen met onze AdWords-specialisten over hoe ze het meeste uit hun Grants account om de online marketingdoelstellingen van hun organisatie te bereiken. De optimalisatieworkshop werd gevolgd door een sessie over
YouTube
en een workshop over hoe non-profit organisaties het beste waardevolle en relevante informatie uit
Google Analytics
kunnen te halen.
Voor de goede doelen die nog geen deel uitmaakten van het Grants programma, was er een speciale verrassing: we hebben ervoor gezorgd dat elk van hen die dag een gloednieuw Grants account ontving! Tijdens de workshop kregen deze non-profits de kans om hun account op te zetten, kennis te maken met de AdWords-interface en alles te leren over de grondbeginselen van SEM. Het volstaat te zeggen dat deze nieuwe Grantees de Grants Dag blij verrast verlieten!
Na deze productgerichte en praktische workshops, boden de lezingen de Grantees de mogelijkheid om na te denken over online marketing vanuit een breder perspectief. Twee sprekers van Google spraken over onderwerpen die varieerden van Search Engine Optimization en het
Google Centrum voor Webmasters
tot
Google Earth Outreach
en het projectwerk dat Google doet via
Google.org
zoals Google Crisis Response. Vervolgens liet Jeroen den Tex, Chief Marketing Officer bij het Rode Kruis Nederland, de aanwezigen zien hoe het Rode Kruis alles uit de online omgeving haalt.
Na de sprekersessies was er gelegenheid voor de
Grantees om de andere goede doelen beter te leren kennen onder het genot van een hapje en een drankje. We waren blij te horen dat iedereen het zeer nuttig vond om met collega’s adviezen en best practices uit te kunnen wisselen. We hopen dan ook via dit evenement een waardevolle samenwerking tussen non-profits aan te moedigen in de toekomst!
De aanwezigen waren zeer enthousiast om meer te leren over Google Grants en de verschillende producten van
Google voor non-profits
. Wij willen graag alle Grantees bedanken voor het bijwonen van de Grants Dag en alle Googlers voor hun hulp om van dit evenement een groot succes te maken! We hopen een dergelijk evenement te kunnen herhalen in 2011!
Artikel door
Anne-Christine Polet, DCS Benelux
Gepost door Kenny, Inside AdWords Team
Geografische rapporten analyseren
maandag 10 januari 2011
Met onze nieuwe geografische rapporten kunt u uw prestaties analyseren voor de landen en regio's die AdWords-verkeer naar uw site genereren. Laten we dit eens iets gedetailleerder bekijken.
Onze fictieve Italiaanse adverteerder Angelo verkoop kwaliteitskleding in alle delen van de wereld. Hij heeft een internationale AdWords-campagne die is opgezet in het Engels, aangezien zijn internationale website ook in het Engels is. Angelo target vierentwintig talen zoals het Engels, Nederlands, Pools en Slowaaks en vierenvijftig Europese landen zoals België, Spanje, Nederland en Portugal. Hij wil namelijk elke potentiële Europese klant kunnen bereiken.
Als onze adverteerder zijn geografische gegevens wil controleren, klikt hij op de pijl naast het tabblad 'Doelgroepen'. Daar ziet u het optionele vak 'Dimensies'. Klik op 'OK' en ga naar het tabblad 'Dimensies'. Klik vervolgens op de vervolgkeuzelijst 'Weergave: Dag' en selecteer in plaats daarvan 'Geografische targeting'. Er zijn nu statistieken beschikbaar per land/gebied, regio, grootstedelijk gebied en plaats.
Wanneer Angelo de geografische gegevens voor zijn internationale campagne raadpleegt, besluit hij de gegevens te filteren op het conversiepercentage (1-per-klik), ook wel de conversieratio genoemd. De landen met de hoogste conversieratio's worden bovenaan weergegeven, gevolgd door veel landen die helemaal geen conversies genereren. Angelo realiseert zich dat het verstandig is meer budget te besteden aan de landen die goed presteren en uit te zoeken waarom zijn producten zo weinig worden verkocht in andere landen. Nadat hij door 182 rijen met informatie voor verschillende landen heeft gebladerd, ziet hij in dat hij zijn gegevens eenvoudiger kan bijhouden als hij aparte campagnes voor de best presterende landen maakt.
Angelo besluit vervolgens de vierentwintig talen die hij target nog eens goed te overwegen. In het begin leek het hem een goed idee zo veel mogelijk talen te targeten, zodat hij geen kansen zou mislopen. Nu wil hij weten hoe deze targeting echt werkt. Hij gaat daarom naar het
Helpcentrum van AdWords
. In een
artikel over targeting op taal
leest Angelo dat het AdWords-systeem de taal van de Google-interface van de gebruiker controleert om te zien of deze overeenkomt met een van de talen waarop uw campagne is getarget. Aangezien Angelo vierentwintig talen target, hebben zijn advertenties een groot bereik: vierentwintig verschillende Google-interfaces. Het nadeel is dat al Angelo's advertenties in het Engels zijn geschreven, zodat zijn Engelse advertenties aan de rechterkant in bijvoorbeeld de Roemeense, IJslandse of Franse interface wordt weergegeven. Aangezien Angelo's internationale website in het Engels is geschreven, gaat hij ervan uit dat zijn internationale klanten Engels kunnen lezen en op zijn advertentie zullen klikken.
Angelo kan op basis van de geografische rapporten ontdekken welke landen geen conversies genereren. Hij kan de talen die in deze landen worden gesproken, het beste uitsluiten van zijn targeting. Op die manier kan Angelo zijn volledige budget besteden aan de landen en talen die de meeste kans op conversies bieden.
Angelo kan nu een paar belangrijke wijzigingen aanbrengen in zijn internationale advertentiecampagne. Hij maakt eerst aparte AdWords-campagnes voor de landen waarin hij het meest verkoopt. Vervolgens voegt hij Engels en de talen die in dat land worden gesproken aan de targeting toe. Tot slot verdeelt hij zijn budget opnieuw over de verschillende campagnes. Met deze campagne-opzet kan Angelo de resultaten veel eenvoudiger bijhouden en zijn budget veel effectiever besteden. Hij blijft de AdWords-rapporten de komende tijd gebruiken om de voortgang van zijn campagnes goed in de gaten te houden.
Gepost door Kenny, Inside AdWords Team
Buiten het Rapportcentrum: zoektermen bekijken
vrijdag 7 januari 2011
Gisteren
hebben we gekeken naar de rapporten die beschikbaar zijn via het Rapportcentrum en hoe u deze gegevens kunt vinden op het tabblad 'Campagnes'. We hebben besproken hoe u filters kunt gebruiken, wat de opties voor het selecteren van de periode zijn en hoe u kolommen kunt in- en uitschakelen wanneer u de parameters voor het rapport opgeeft.
Aan het eind van het vorige bericht heb ik u een huiswerktaak gegeven: uitzoeken op welk tabblad de kolom 'Gesch. bod voor eerste pagina' kan worden ingeschakeld. De meesten van u hebben dit tabblad waarschijnlijk wel gevonden, maar zo niet, dan is hier de oplossing: wanneer we op de knop 'Kolommen' klikken op het tabblad 'Zoekwoorden', kunnen we het minimum bod bekijken dat nodig is om onze advertentie op de eerste pagina met zoekresultaten weer te geven:
Nu we het tabblad 'Zoekwoorden' voor ons hebben, kunnen we gelijk naar een heel belangrijk rapport kijken dat u eigenlijk wekelijks zou moeten bekijken en beheren: 'Zoektermen weergeven > Alle'. Laat me u er om te beginnen aan herinneren dat dit rapport alleen van toepassing is op het zoeknetwerk van Google en niet op het Google Display Netwerk.
Zoektype van de zoekopdracht
Laten we eerst naar een paar basisconcepten kijken. Zelfs beginnende AdWords-adverteerders leren al snel dat u kunt kiezen uit vier verschillende
zoektypen
wanneer u een zoekwoord aan een advertentiegroep toevoegt. Het zoektype van het zoekwoord bepaalt wanneer onze advertentie kan worden weergegeven, bijvoorbeeld op de zoekresultatenpagina van Google.
Als we niet voor 'exact zoeken' kiezen, kan onze advertentie worden geactiveerd door verschillende zoektermen. Als we bijvoorbeeld het zoekwoord 'bos bloemen' opgeven met het zoektype 'zoeken op woordgroep', kan onze advertentie worden geactiveerd door de zoekterm 'goedkope bos bloemen'.
Dan kijken we nu naar een ander soort zoekwoordovereenkomsten,
zoekopdrachtovereenkomsten
. Dit is niet hetzelfde als het zoekwoordtype dat we hebben opgegeven bij het toevoegen van het zoekwoord: dit overeenkomsttype (of matchtype) geeft aan in hoeverre onze term overeenkomt met de zoektermen die gebruikers in het zoekvak hebben opgegeven.
Als we het zoekwoord 'bos bloemen' uit het bovenstaande voorbeeld aan een advertentiegroep hebben toegevoegd en een gebruiker de zoekterm bloemen bos (in die volgorde) in het zoekvak typt, is het type zoekopdrachtovereenkomst toch een exacte overeenkomst. Wanneer gebruikers zoeken naar goedkope bos bloemen, is het overeenkomsttype van de zoekopdracht een overeenkomst voor de woordgroep. Voor het beheren van AdWords-campagnes kunnen we het dus over twee verschillende overeenkomsttypen hebben: het zoektype dat we instellen op het tabblad 'Zoekwoorden' en de relatie van deze instelling tot het zoekgedrag van de gebruikers.
Waarom kan dit interessant voor ons zijn? Waarom is het belangrijk te weten wat beide concepten inhouden en wat hebben wij als adverteerders hiermee te maken? Voordat ik daar antwoord op geef, introduceer ik eerst nog een ander concept.
Kwaliteitsscore, een manier om kosten te verlagen
Veel adverteerders proberen de positie van hun advertenties geforceerd te verhogen door hele hoge biedingen op te geven (
CPC, kosten per klik
). Het is echter belangrijk dat we inzicht krijgen in de manier waarop het systeem de positie van onze advertenties bepaalt: de rangschikking van advertenties, ook wel advertentiepositie genoemd, wordt berekend op basis van het CPC-bod en de kwaliteitsscore van het zoekwoord.
U kunt de kwaliteitsscore zien als een schaal van 1 tot 10 die aangeeft hoe 'goed' een zoekwoord is vanuit het standpunt van zowel adverteerders als gebruikers. Het is een soort beloningscijfer, waarbij 10 een topresultaat is en 1 zeer onvoldoende.
De volgorde waarin advertenties worden weergegeven, wordt bepaald door een combinatie van het CPC-bod en deze advertentiepositie. Laten we eens een eenvoudig voorbeeld bekijken. Twee adverteerders, Jan en Peter, hebben advertenties met het zoekwoord 'bos bloemen' (oké, de namen zijn misschien niet zo inventief, maar het gaat om het idee...). Jan biedt 15 cent en Peter 10 cent. Als alleen de hoogte van het bod zou meetellen, zou de advertentie van Jan op de eerste positie worden weergegeven en die van Peter op de tweede.
Als we voor de volledigheid toevoegen dat Peter een kwaliteitsscore heeft van 10 en Jan een van 6, wordt de advertentiepositie 0,10 x 10 = 1 voor Peter en 0,15 x 6 = 0,9 voor Jan. We kunnen al zien dat ze hierdoor van plaats zijn gewisseld. Peter, die is begonnen met een lager bod, bereikt uiteindelijk een betere positie omdat hij een betere kwaliteitsscore heeft.
Laten we eens kijken
hoeveel onze adverteerders betalen voor de klikken op hun advertenties
: precies het bedrag dat nodig is om de eerstvolgende adverteerder te overbieden, afgerond tot op hele centen. Als we dat in een formule uitdrukken:
De werkelijke CPC van Peter x de kwaliteitsscore van Peter = de CPC die Jan heeft geboden x de kwaliteitsscore van Jan.
Dan vullen we nu de cijfers in: de werkelijke CPC van Peter = (0,15 x 6) / 10 = 0,09 euro.
Peter biedt dus niet alleen minder dan Jan, hij betaalt zelfs minder dan zijn oorspronkelijke bod omdat de kwaliteit van zijn advertentie beter is dan die van Jan.
Er is op dit AdWords-blog al heel wat geschreven over de manier waarop de kwaliteitsscore wordt berekend, dus daar ga ik nu niet verder op in, maar ik wil nog even de aandacht vestigen op een zin die het hierboven beschreven concept verduidelijkt:
'De eerdere klikfrequentie (CTR) van het zoekwoord voor zoekopdrachten met exacte overeenkomsten'.
In deze zin verwijst de frase 'zoekopdrachten met exacte overeenkomsten' naar het overeenkomsttype van de zoekopdracht en niet het zoekwoordtype dat door adverteerders is ingesteld. Als u de kwaliteitsscore wilt verbeteren, moet u meer doen dan alleen zoekwoorden gebruiken met een hoge klikfrequentie (CTR). Het is ook belangrijk dat u precies dezelfde zoekwoorden in uw advertentiegroep gebruikt als de zoektermen die gebruikers opgeven in het zoekvak.
Hoewel de klikfrequentie van het zoekwoord 'bos bloemen' misschien hoog is, kan het best zijn dat gebruikers nog vaker naar de woordgroep 'goedkope bos bloemen' zoeken. We kunnen daar niet van profiteren als deze woordgroep niet voorkomt in de zoekwoorden van de advertentiegroep. We kunnen deze zoekwoorden vinden door de zoekopdrachten te bekijken.
Het rapport bekijken
Dit rapport heette 'Zoekopdrachtprestaties' in het Rapportcentrum en is nu te vinden op het tabblad 'Zoekwoorden'. Op dit tabblad ziet u een selectievakje voor elke rij staan. We zouden de zoekwoorden moeten selecteren die termen bevatten waar gebruikers naar hebben gezocht op het moment dat onze advertenties werden weergegeven en gebruikers erop klikten.
Klik op de knop Zoektermen weergeven boven de tabel:
De tabel die wordt weergegeven bevat een overzicht van en statistieken voor zoekwoorden die door gebruikers zijn opgegeven, samen met het hierboven beschreven type zoekopdrachtovereenkomst:
Uit de bovenstaande tabel blijkt dat gebruikers voornamelijk naar de term zochten die ik heb opgegeven in de zoekwoordenlijst. Er zijn ook een paar klikken gegenereerd in situaties waarin mijn advertentie werd geactiveerd door mijn zoekwoord in combinatie met andere woorden.
Als er in de kolom 'Opties voor zoekwoorden' 'breed zoeken' of 'zoeken op woordgroep' staat en deze zoekwoorden veel vertoningen en een goede klikfrequentie genereren, is het een goed idee deze zoekwoorden aan de advertentiegroep toe te voegen. Vink hiervoor het selectievakje voor de rij aan en selecteer de knop Toevoegen als zoekwoord boven de lijst:
In het bovenstaande venster kunnen we het zoekwoordtype en CPC-bod van het nieuwe zoekwoord wijzigen en zo nodig hiervoor een unieke bestemmings-URL opgeven.
Er kunnen ook rijen in het rapport worden weergegeven die we eigenlijk niet willen zien. Als de lijst bijvoorbeeld de term 'gratis bos bloemen' bevat, kunnen we het selectievakje voor deze rij aanvinken en op de knop Toevoegen als uitsluitingszoekwoord boven de lijst klikken.
De inhoud van de tabel kan in meerdere bestandsindelingen worden gedownload en dit rapport kan ook worden gepland; dat zal ik later in meer detail bespreken.
Gegevens zijn belangrijk, maar er is meer
Hoewel het verlagen van de kosten van klikken belangrijk is voor iedereen, wil ik u waarschuwen uw aandacht niet uitsluitend op de kwaliteitsscore te richten. Ik noemde in de inleiding van het eerste bericht al dat we ons moeten richten op onze doelen: als het aantal vertoningen het belangrijkst is en het budget voldoende is voor iets duurdere klikken, hoeven we ons niet al te veel zorgen te maken over een kwaliteitsscore van 6. Als we daarentegen vooral naar de kosten kijken, moeten we wel goed op deze statistiek letten.
Het huiswerk van vandaag is iets waarnaar u niet hoeft te zoeken: bekijk de zoektermen voor uw zoekwoorden en voeg de best presterende rijen toe aan uw advertentiegroepen. Let er hierbij op dat u de juiste periode instelt en zo nodig extra filters toepast, zoals in het vorige bericht is uitgelegd.
Gepost door Kenny, Inside AdWords Team
Inleiding tot de nieuwe rapportagefuncties
donderdag 6 januari 2011
De huidige rapportagefuncties van het
Rapportcentrum van AdWords
worden uit roulatie genomen. We doen dit omdat een aantal rapporten en zoekopdrachten al beschikbaar is geworden in de volledig vernieuwde gebruikersinterface die vorig jaar is geïntroduceerd. Deze gegevens kunnen sneller en gemakkelijker worden bekeken via de tabbladen voor advertentiebeheer. Daarnaast zijn er functies beschikbaar om statistieken en resultaten te analyseren. Soms is het ook mogelijk onmiddellijk wijzigingen aan te brengen op basis van de resultaten zonder dat u heen en weer hoeft te schakelen tussen de tabbladen 'Rapportage' en 'Campagnes'.
Hoofddoelen
Voordat we in meer detail naar de vernieuwde rapportagefuncties kijken, moeten we eerst iets meer weten over de verschillende manieren waarop gegevens kunnen worden geanalyseerd en cijfers en percentages kunnen worden geïnterpreteerd. Ik wil hierbij graag benadrukken dat er geen 'AdWords-geheim' of 'geheime AdWords-strategie' is. Als AdWords-adverteerders moeten we er altijd naar streven campagnes te maken waarmee we onze doelen kunnen behalen.
Soms kan het acceptabel zijn als de kosten per klik van een zoekwoord 60 eurocent zijn, maar in andere gevallen is 10 eurocent misschien al te veel. U moet voldoende kennis hebben van het product, de service en de website om dit te kunnen bepalen. Als we geen doelen stellen, kunnen de kosten toenemen zonder resultaten op te leveren en zouden we ten onrechte tot de conclusie kunnen komen dat AdWords alleen maar geld kost en niets oplevert.
Wat zouden onze doelen kunnen zijn? (Een paar voorbeelden)
Het hoogst mogelijke aantal vertoningen genereren om de grootst mogelijke bekendheid voor een merk of website te genereren. In dit geval is het aantal klikken op de advertentie niet relevant; het enige wat telt is het aantal gebruikers dat de advertentie te zien krijgt.
De grootst mogelijke verkeersstroom genereren voor een website of gedeelte daarvan of voor een zogenoemde microsite. Dat betekent dus dat u meer bezoekers naar uw site wilt trekken.
De gebruiker aansporen om een of meer acties te voltooien op een website. Voorbeelden van dergelijke acties zijn een abonnement op een nieuwsbrief, registratie voor een evenement of zelfs de verkoop of bestelling van een product.
In het eerste geval proberen we zo veel mogelijk vertoningen te genereren, in het tweede geval proberen de we klikfrequentie te verbeteren en in het laatste geval proberen we de kwaliteit van ons websiteverkeer te verbeteren zodat de inkomsten en advertentiekosten een positieve balans hebben, waardoor we kunnen zeggen: onze advertenties betalen zichzelf.
Het wordt hiermee wel duidelijk dat u op basis van de gedefinieerde doelen bepaalde statistieken moet kiezen en methoden om deze gegevens bij te houden.
Ongeacht hoeveel we aan AdWords besteden of hoe goed we onze zoekwoordenlijsten structureren, het is altijd belangrijk om de resultaten regelmatig te controleren. We moeten de statistieken voor een bepaalde periode analyseren om te bepalen of onze campagnes en advertenties presteren in overeenstemming met onze doelen. Laten we daarom eens kijken hoe bepaalde delen van het Rapportcentrum zijn gewijzigd.
Filters en weergegeven kolommen
De onderstaande afbeelding komt degenen onder u die delen van het Rapportcentrum al hebben gebruikt, waarschijnlijk wel bekend voor:
De filteropties in de bovenstaande afbeelding waren al beschikbaar in de nieuwe interface voor campagnebeheer. We kijken nu in meer detail naar de locatie van deze opties en hoe deze werken nu ze ook hier beschikbaar zijn in plaats van in het Rapportcentrum.
Het filter Periode is te vinden in de rechterbovenhoek van de interface. Dit filter is onlangs uitgebreid met een paar nieuwe opties. Het is nu mogelijk de resultaten van de afgelopen 14 dagen weer te geven en er is ook een optie voor degenen onder u die in landen adverteren waar de week op maandag begint en in landen waar de week op zondag begint. Er kan ook een aangepaste periode worden opgegeven.
Het gedeelte 'Filter toepassen op resultaten' kan ook worden vervangen als we een of meer filters maken door op de knop 'Filter' op het tabblad 'Campagnes' te klikken.
In het nieuwe filtervenster is het ook mogelijk de filters op te slaan, zodat u complexe filters niet nog een keer hoeft te maken. U hoeft de filters maar één keer in te stellen en op te slaan. De volgende keer kunt u eerder opgeslagen filters inschakelen via de knop 'Filter'.
Er zijn twee manieren om campagnes en advertentiegroepen te filteren: de ene is het uitbreidbare en vergrendelbare navigatievenster aan de linkerkant van het tabblad 'Campages', waarmee u eenvoudig tussen campagnes en advertentiegroepen kunt schakelen.
De andere mogelijkheid is het eerder besproken filtervenster: afhankelijk van de situatie (of u alle online campagnes of een specifieke campagne heeft geselecteerd) is het in het filtervenster mogelijk meerdere advertentiegroepen te selecteren, zelfs uit verschillende campagnes:
Voor de afzonderlijke rapporten kunt u kiezen welke gegevenskolommen u wilt weergeven in het venster Kolommen selecteren. In de nieuwe interface staat een knop 'Kolommen' naast de knop 'Filter'. De knop 'Kolommen' kan worden gebruikt om verschillende statistieken te bekijken voor de zoekwoorden of advertenties die worden weergegeven.
Zo kunnen we het percentage van het totale aantal vertoningen bekijken waarvoor onze advertentie is geactiveerd en kunnen we ook zien hoeveel ongeldige (en daarom niet in rekening gebrachte) klikken het systeem binnen een bepaalde week heeft geregistreerd.
Het is een goed idee de lijst met alle beschikbare kolommen op elk tabblad te bekijken, aangezien standaard alleen de belangrijkste gegevens in de spreadsheets worden weergegeven.
Als huiswerk vragen we u het tabblad te zoeken waarop de kolom 'Gesch. bod voor eerste pagina' kan worden ingeschakeld.
In de komende weken zullen we naar de verschillende soorten rapporten kijken en bespreken hoe we die eerder in het Rapportcentrum konden bereiken en hoe we ze kunnen blijven gebruiken nadat het Rapportcentrum volledig uit roulatie is genomen.
Gepost door Kenny, Inside AdWords Team
Labels
+1
+1 Button
+1-knop
Aankondigingen
Advertentie-extensies
Advertentie-indelingen
Advertentiebeleid
Advertentiebeoordeling
Advertentiekeuze
Advertentiepositie
Advertentieroulatie
Advertenties met productvermeldingen
Adwords Community
Adwords Editor
AdWords Express
AdWords interface
Adwords Succesverhaal
Algemene Voorwaarden
Analytics
API
App Advertenties
Belangrijkste Bijdragers
Beleid
Betalingen
Bodaanpassingen
Campagnebeheer
Campagnetype
Case study
Chat ondersteuning
Conversies Bijhouden
Display Netwerk
Display planner
Doelen
Dynamische Remarketing
Euronews Business Awards
Export
Facturering
Flexibele Biedstrategieën
Forum
Geautomatiseerde Regels
Geoptimaliseerde Campagnes
Gepersonaliseerde Advertenties
Geschatte Totale Conversies
Global Market Finder
Gmail
Google Analytics
Google Engage
Google Grants
Google Maps
Google Merchant Center
Google Partner
Google Plus
Google Shopping
Google+
Hangouts on Air
HelpCentrum
Hulpprogramma's
Inhoudsnetwerk
Insights for Search
Internationaal Adverteren
Keyword Insertion
Kosten
kwaliteitsscore
Live Hangout
Locatie Extensies
Locatie-targeting
Marktinformatie
Mijn Klantencentrum
Mobiel
Nederland
Nieuwe functies
Nieuwe Interface
Nieuws
Non Profit
Online Adwords Lessen
Optimalisatie
Promotie
Promotiecodes
Quality Score
rapportage en analyse
Rapporten
Remarketing
Scripts
Search Marketing Thursday
Sitelinks
structured snippets
Tablets
Targeting
Telefonische ondersteuning
Tom's Tips
Top-advertenties
Twitter
updates
Veiligheid
Verbeterde CPC
Verkopersbeoordelingen
website informatie extensie
website-informatie
Weergaveselectie
Werken bij Google
Youtube
Youtube-Kanaal
Zoektrechters
Zoekwoorden
Archief
2019
feb
2018
nov
jul
jun
mei
apr
feb
jan
2017
dec
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
jan
2016
dec
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
feb
jan
2015
dec
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
2014
sep
aug
jun
apr
mrt
feb
2013
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
feb
jan
2012
dec
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
feb
jan
2011
dec
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
feb
jan
2010
dec
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
feb
jan
2009
dec
nov
okt
sep
aug
jul
jun
mei
apr
mrt
feb
jan
2008
dec
nov
okt
sep
aug
jun
mei
apr
mrt
feb
jan
2007
dec
nov
okt
sep
Feed
Follow @adwords
Alles over AdWords
Vind antwoorden op veelgestelde vragen op het AdWords Help Forum!
Accountstructuur & Gebruikersbeheer
Beleid & Advertentiekeuring
Conversies bijhouden
Doelen in Google Analytics
Facturering, BTW en Promotiecodes
Merchant Center: Feeds en Gegevenskwaliteit
Remarketing
Shopping-campagnes